1

Aihe: Kotimaisten ruukkupuiden talvehtiminen.

Nyt alkaa olla jo syksy melko pitkällä ja hallanvaarakin kolkuttelee, joten tämä aihe taitaa olla akuuteimmillaan.

Olen vastikään aloittanut harrastuksen mutta olen ehtinyt keräämään sisäpuiden (trooppisten tai subtrooppisten) lisäksi rivitalon takapihalle  jo useamman kotimaisenkin puun. Sieltä löytyy kaksi katajaa (juniperus squamata), kaksi mäntyä (oikeastaan kolme), yksi kuusi ja yksi pihlajakin (pitäähän sitä yksi lehtensä pudottava puukin olla).

Olen istuttanut ne mielestäni pakkasen kestäviin puu- ja muoviastioihin, mutta luettuani erilaisia artikkeleita netistä, aloin epäilemään hentojen juurien pakkasenkestävyyttä. Mitäs arvostetut bonsai-senseit sanoavat kotimaisten puiden suojaamiselta pakkaselta? Olisiko nämä ruukut ja purkit (joissa siis kiemurtelee eläviä juuria) suojattava esim. styrokseilla, kuten Janne toisessa threadissä ehdottaa?

Muille samaa yrittäville sanoisin, että kannattaa varmaankin rakentaa ruukun ympärille esim styroksista suoja pahimmilta pakkasilta. Ruukussa puu pääsee paleltumaan ihan toisella tavalla kuin luonnossa maassa. Itse väsään tuollaisen boxin nyt kesällä ja laitan siihen muutaman vähän vanhemman männyn talvea odottelemaan.

Toisaalta Brent Walston Evergreen Gardenworks -sivuilla antaa ymmärtää, ettei lumenpaljouden lisäksi paljon muuta tarvittaisi. Kts. ostikon "Serious Freeze Protection in Cold Areas" alta. http://www.evergreengardenworks.com/overwint.htm

Martti Sivonen kirjassaan "Bonsai - Johdatus ruukkupuiden kasvatukseen" antaa ymmärtää, että kotimaisetkin puut on pakkasella suojattava. Hän ehdottaa maakuopan rakentamista ja puiden ruukkujen (alaoksia myöten) suojaamista lecasoralla.

Jostain toisaalta (en muista mistä) luin, että talvehtimiseen voisi myös käyttää puulaatikoita (tai muita säänkestäviä laatikoita), johin tungettaisiin joko kariketta tai lecasoraa eristeeksi ja sinne sitten ruukkupuut sekaan.

Näitä suojauksia yleensä tuntuu yhdistävän se seikka, että maa ja juuret on peitettävä mieluiten ainakin ensimmäisiin alaoksiin asti. Niin ja lämpimien talvi- ja kevätpäivien suoralta auringonpaisteelta.

Onko teillä kokemusta kotimaisten puiden talvehdittamisesta ulkona (missäs muuallakaan...)? Ja jos jokin erityinen suoja olisi mielestänne rakennettava, löytyisikö keneltäkään kuvia tai muuten ohjeita suojan rakentamiseen? Amerikkalaiset tuntuvat olevan kovin viehättyneitä "kylmäsuojiensa" (cold frame) rakentamiseen pihalle tai talonnurkalle. Itseäni kaikkein eniten viehättäisi vaihtoehto, jossa ei tarvitsisi paljon käyttää tilaa eikä kyllä oikeastaan aikaa tai rahaakaan. Pienen rivitalon takapihaa ei viitsisi käyttää kokonaan maakuopan kaivamiseen bonsaipuille. Sitä paitsi luulen, ettei vaimo aivan hyväksyisi moista... :shock:

P.S. Kaiken tämän lisäksi olen siis hankkinut sisätiloissa viihtyviä puita ja istuttanut siemeniäkin, joten joku ystävällinen sielu voisi pystyttää ketjun (sub)trooppisten puiden talvehtimisesta. Nyt taitaa tarinoiminen tältä illalta riittää.

Life too hectic for you? Try training bonsai.

2

Vs: Kotimaisten ruukkupuiden talvehtiminen.

Itselläni on ulkona sekalainen joukko taimia kasvamassa ruukuissa - bonsaiksi niitä tuskin voi vielä kutsua. Lajeina löytyy mm. katajia (taimikaupasta ostettuja), vaahteroita, pihlajia, kuusia, norjan angervoa, sireeniä, jne.

Tilanteeni on sikäli kanssasi, Esa67, samanlainen, että myös minulla pihan koko on aika pieni, joten käytettävä tila on hyvin rajoitettu. Viime talvesta selvisin seuraavanlaisilla ratkaisuilla:

a. maakuoppa, jossa leca-soraa. Nikkaroin itselleni pari vuotta sitten kaksihyllyisen telineen, jolla pidän puitani kesän aikana. Teline on paikallaan ympäri vuoden, tosin irrotettavat hyllyt otan pois talveksi. Telineen alle olen kaivanut kuopan (~20cm syvä), joka on täytetty leca-soralla. Osan taimistani talvehtii kuopassa jotakuinkin kuten Sivonen kirjassaan opastaa. Jos ruukku on kookas, kaivan sen vielä kuopassa hieman syvemmälle jotta leca-soran pinta tulee taimeen katsottuna sopivalle korkeudelle.

b. maahan kaivaminen. Koska kaikki taimet eivät mahdu kuoppaan, olen kaivanut osan ruukuista suoraan kasvimaahan (johonkin sopivaan kohtaan, jossa esim. kesällä pidämme yksivuotisia kukkia). Ruukun olen sijoittanut niin syvälle, että koko ruukku peittyy mullan alle (ts. ruukun normaalin multapinnan päälle tulee vielä kerros kasvimaan multaa).

c. kukkapurkki suojaisaan paikkaan. Osa pienistä taimistani kasvaa pitkulaisessa parvekelaatikossa. Yhden tällaisen sijoitin talveksi vain suojaisaan paikkaan: kasvimaan päälle, heti vieressä olevan korkean reunakivetyksen kupeeseen. Laatikon reunalle kasailin hieman kasvimaan multaa ja päälle ripottelin syksyn lehtiä.

Näin siis minulla. Mitään varsinaisia talvisuojia en lähtenyt rakentelemaan. Lumen tullen olen vain pitänyt huolen siitä, että lunta on myös puiden päällä suojana pakkasta vastaan.

Huomautuksena vielä mainittakoon viime talvesta, että loppusaldo talven jäljilta oli hyvä - yhtään taimea/puuta ei menehtynyt.

3

a. maakuoppa, jossa leca-soraa. Nikkaroin itselleni pari vuotta sitten kaksihyllyisen telineen, jolla pidän puitani kesän aikana. Teline on paikallaan ympäri vuoden, tosin irrotettavat hyllyt otan pois talveksi. Telineen alle olen kaivanut kuopan (~20cm syvä), joka on täytetty leca-soralla. Osan taimistani talvehtii kuopassa jotakuinkin kuten Sivonen kirjassaan opastaa. Jos ruukku on kookas, kaivan sen vielä kuopassa hieman syvemmälle jotta leca-soran pinta tulee taimeen katsottuna sopivalle korkeudelle.

Kuulostaa suht helpolta - vaatii tosin sitä nurmikon avaamista, jota toivon voivani välttää... Oletko muuten peittänyt kasvit jollain? Se kuulostaa mielestäni melko turhalta sillä, eikö lumi olisi tähän oiva väline?

b. maahan kaivaminen. Koska kaikki taimet eivät mahdu kuoppaan, olen kaivanut osan ruukuista suoraan kasvimaahan (johonkin sopivaan kohtaan, jossa esim. kesällä pidämme yksivuotisia kukkia). Ruukun olen sijoittanut niin syvälle, että koko ruukku peittyy mullan alle (ts. ruukun normaalin multapinnan päälle tulee vielä kerros kasvimaan multaa).

Tuo kukkapenkki kuulosta erinomaiselta ajatukselta, ainakin osalle puistani! Minun täytyy ehkä keksiä siihen vielä jokin "katto", ettei katolta tule lumia päälle.

c. kukkapurkki suojaisaan paikkaan. Osa pienistä taimistani kasvaa pitkulaisessa parvekelaatikossa. Yhden tällaisen sijoitin talveksi vain suojaisaan paikkaan: kasvimaan päälle, heti vieressä olevan korkean reunakivetyksen kupeeseen. Laatikon reunalle kasailin hieman kasvimaan multaa ja päälle ripottelin syksyn lehtiä.

Tämä myös kuulostaa helpolta.

Näin siis minulla. Mitään varsinaisia talvisuojia en lähtenyt rakentelemaan. Lumen tullen olen vain pitänyt huolen siitä, että lunta on myös puiden päällä suojana pakkasta vastaan.

Huomautuksena vielä mainittakoon viime talvesta, että loppusaldo talven jäljilta oli hyvä - yhtään taimea/puuta ei menehtynyt.

Oletko erityisesti suojannut puitasi tuulelta? Siitä varoitellaan jonkin verran nettiartikkeleissa. Samoiten kuin suoralta auringonvalolta varsinkin lämpiminä päivinä.

Itselläni olisi melko suojaisa paikka syreenin ja pihakuusen välissä. Ne suojaisivat ruukkupuita auringolta ja pahimmalta tuulelta. Tosin voipi olla, että tuulensuojaa kannattaisi vielä tarkentaa. Siihenkään kohtaan en tosin viitsisi sitä maakuoppaa suuremmin kaivaa, mutta jokin suoja maata ja juuria varten olisi ilmeisesti kehitettävä. Jospa jokin laatikko/kehikko olisi hyvä, jotta voisi sitten esim. sitä lecasoraa käyttää eristeenä. Lehtiä en viitsisi keräillä siihen, sillä lähistön puissa on ilmeisesti jokin tauti, koska esim. vaahteranlehdet lähipuissa ovat kauttaaltaan mustien pisteiden peitossa... Voivatko taudit tarttua bonsaihin pudonneiden lehtien välityksellä?

BTW: Mistä kannattaa hankkia suurempia eriä lecasoraa; itse olen törmännyt lähinnä 4 litran Kekkilän pusseihin, ja ne ovat arvokkaita...

4

Oletko muuten peittänyt kasvit jollain?

En ole suojannut mitenkään erityisesti - lumi on riittänyt.

Minun täytyy ehkä keksiä siihen vielä jokin "katto", ettei katolta tule lumia päälle.

Hyvä pointti, katolta tippuva lumi - etenkin raskas suojalumi - murskaa kyllä tehokkaasti kaiken alla olevan. Itselläni nuo säilytyspaikat eivät ole räystäiden alla.

Oletko erityisesti suojannut puitasi tuulelta? Siitä varoitellaan jonkin verran nettiartikkeleissa. Samoiten kuin suoralta auringonvalolta varsinkin lämpiminä päivinä.

En varsinaisesti. Pihamme on varsin suojaisa (piha rinteessä, jossa ympärillä aitaa, pensaita ja puita) ja kohtalaisen varjoisa. Ehkä tuollaisista suojauksista on hyötyä avoimilla pihoilla.

Voivatko taudit tarttua bonsaihin pudonneiden lehtien välityksellä?

Jaa-a, enpä osaa tuohon mitään sanoa mutta eipä varmaan kannata ottaa turhaa riskiä. Olen itsekin huomannut, että tänä syksynä kaikissa vaahteroissa (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla) on tosiaan sitä samaa tautia... Lehdet näyttävät todella rumilta.

Mistä kannattaa hankkia suurempia eriä lecasoraa; itse olen törmännyt lähinnä 4 litran Kekkilän pusseihin, ja ne ovat arvokkaita...

Itse ostin ison säkin (taisi olla 50 litraa?) läheisestä K-raudasta, eikä se montaa euroa maksanut. Tämä säästövinkki oli muistaakseni mainittu myös Sivosen kirjassa.

5

a. maakuoppa, jossa leca-soraa......Telineen alle olen kaivanut kuopan (~20cm syvä), joka on täytetty leca-soralla. Osan taimistani talvehtii kuopassa jotakuinkin kuten Sivonen kirjassaan opastaa.

Olet ilmeisesti kuitenkin jättänyt puut suojaamatta muovilla, vaikka Sivonen niin neuvoo? Minun amatöörikorvaan sellainen vaikuttaa turhan "rankalta" suojaamiselta; onhan kyse kuitenkin suomalaisesta luonnosta löytyvistä puista. Jos juuret suojaa pahimmalta jäätymiseltä, luulisi varsinaisen maanpäällisen kasvin kestävän lumen suojissa - tai jopa ilman.

Aikaisemmassa viestissä linkittämässäni talvehtimisartikkelissa on linkki erittäin mielenkiintoiseen artikkeliin jäätymisen vaikutuksista kasveihin (bonsaipuihin). Jälleen kerran Evergreen Gardenworksin keräämä artikkeli. Sen on on kirjoittanut Andy Walsh: "Freeze Damage in Woody Plants"
http://www.evergreengardenworks.com/frzekill.htm

Kiitos, Antsa-san, näistä neuvoista. Luulen, että lähden miettimään ratkaisua sen kuopan ja mahdollisesti jonkin laatikon/kehikon väliltä. Ja painun K-Rautaan viikonloppuna kyselemään Lecasoraa.  big_smile

6

En tosiaan ole käyttänyt mitään suojamuoveja tai muita maanpäällisiä suojarakenteita (ellei nyt sellaisiksi lasketa pihassa olevaa aitaa ja pensaita wink.

7

Rakentelin aikani kuluksi löytämistäni roskalaudoista (pyysin yhden roskalavan erään rengashuoltofirman pihalta) laatikon/kehikon ulkopuitteni talvisuojaa varten.

Ensin rakensin pohjan ja pitkät sivut tuosta kuormalavasta ja päädyt muutamasta laudankappaleesta, jotka löysin taloyhtiömme kerhotilasta. Sehän ei tietenkään vielä pidä mitään lecasoraa vaan siihen täytyi keksiä jotain lisää...

Löysin varastostani aikanaan kukkapenkkiimme käyttämääni juurikangasta ja vuorasin sillä laatikon sisäpuolelta. Käytin niittaajaa kiinnittämiseen ja siitä tuli loppujen lopuksi mielestäni melko hyvä (vaikkakin ruma).

Kelien vielä tästä hieman kylmetessä (nyt noin 17C!) pistän sinne lecasoraa ja ruukut sekaan. Tuo kehikko ja juurikangas pitävät huolta siitä, ettei vesi jää tuohon kehikkoon vaan valuu ulos siitä.

Paikkana sillä on ison syreenin ja pihakuusen välinen tila, jossa se on jonkin verran suojattu tuulelta ja kokonaan suoralta auringonpaisteelta. Siihen vain sitten vielä riittävästi lunta pakkassuojaksi (toivottavasti tulee lunta ennen kuin saadaan kovia pakkasia).

Ainoa suurempi miinus on se, että tuo rakentamani kehikko ei millään mene kasaan kesäsäilytystä varten. Jos rakentelette jotain vastaavaa, miettikää jotain, jolla se on helppo esim. taittaa kasaan (saranoita tai irrotettavat seinämät).

EDIT:
Tässä kuva tuosta rumiluksesta: KEHIKKO

8

Laitin ulkopuuni tässä juuri talviteloille ja kirjoittelin siitä hieman juttua (ja räpsin muutaman kuvankin) myös bonsai-sivuilleni. Löytyvät osoitteesta:

Antsan bonsai-sivut

9

Tämä talvehtimis viestiketju on mennyt minulta täysin ohi! Mutta paremmin myöhään kun ei koskaan. En ole vielä laittanut puut maahaan, mutta hiljakkoin alkaa se aikakin lähestyä. Koska minusta on niin paljon hankalampaa kastella (tai tarkistaa ruukun kosteus) kun puut ovat maassa, niin yritän aina työntää peittämisajankohtaan niin tulevaisuuteen kun mahdollista. Eli peitän puut vasta kun on kunnolla kylmää, eli öisin on oltava pakkasasteet ja päivisin lähes pakkasasteet. Kotimaiset puut kestävät kyllä pienet pakkaset, kunhan maa vielä on siinä kunnossa että pystyy kaivaa. En minäkään käytä suojamuovia. Lecasorien sijasta käytän tammenlehtiä, toimii loistavana suojana, ja on helppoa irrottaa keväällä (ei sekoitu ruukkujen multaan). Muuten menetelmä suurin piirtein kun Antilla.

10

esim. vaahteranlehdet lähipuissa ovat kauttaaltaan mustien pisteiden peitossa... Voivatko taudit tarttua bonsaihin pudonneiden lehtien välityksellä?

Tämä nyt menee hiukan ohi aiheen, mutta huomasin lyhyen jutun liittyen näihin vaahteran laikkuihin viikonlopun Hesarissa. Kyseessä on ilmeisesti tervatäplätauti, joka ei sinällään haittaa puuta itseään vaan on lähinnä ulkonäöllinen haitta. Lisätietoa voi etsiä ken haluaa vaikkapa netistä...

11

Heihei pitkästä aikaa. Mulla meinas käydä vähän moka tuon isoimman granaattiomenani kanssa, kun se oli ihan ikkunan vieressä niin joka yö se sitten sai kylmää ja melkeen onnistu kuolemaan... En muuten tiedä tuon granaattiomenan talvehtimisesta, oletin vaan että se kestää ihan huoneenlämmössä kun afrikasta on kotoisin.

If he's so smart how come he's dead?

12

Mites muuten miten olette hoitaneet kastelun talvella? Siis ihan näiden kotimaisten mäntyjen, jotka haudattu maahan tai vaikkapa lecasoraan?

"A garden is the best alternative therapy"

13

Itse en ole kastellut ulkona talvehtivia puita ollenkaan talven aikana. Ennen pakkasia olen hieman vettä valellut puiden päälle aina silloin tällöin.

Pakkasaikana ruukut ovat joka tapauksessa jäässä, joten vesi ei imeytyisi kuitenkaan. Lisäksi olen talvettanut puut niin, että kaikkien puiden ruukut ovat kosketuksissa maan kanssa (ts. ruukut eivät ole esim. maasta eristetyssä puulaatikossa leca-soraan peitettynä) - näin ollen ne saanevat jonkin verran kosteutta suoraan maasta.

14

Jos sattuu niin että on pitkä lämmin kausi sen jälkeen kun olet jo laittanut puut ruukkuineen maahaan, niin tietysti on kasteltava. Olen laittanut pitkän bambutikun (sellainen grillaustikku mikä myydään ruokakaupoissa isoissa pakkauksissa) jokaiseen ruukkuun, ja tarkastelen niiden avulla miten kostea maa-aines on. Se on vaikeammin pääteltävissä kun ruukku on maassa, ja silloin on tikusta apua. Sitten kun on pakkasasteita niin ei ole mitään idea kastella, maahan on jäässä. Sen takia on kevät aurinko niin vaarallinen, koska neulasista haihtuu kuitenkin pieni määrä kosteutta, eivätkä juuret pysty viemään puuhun lisää nestettä.

15 Viimeksi muokannut cosmichd (02.10.2006 14:22:58)

Laitoin ulkona olevat puuni talvisäilöön. Aluksi haravoin metsästä kuusien alta monta isoa säkillistä havuneulasia.

http://img439.imageshack.us/img439/6550/image21qu6.th.jpg

Sitten levitin sanomalehtiä ja pahveja bonsaitten ympärille, ja varistin neulaset niiden ja ruukkujen päälle. Varret ajattelin jättää ilmojen armoille, juurethan ilmeisesti näissä ne arimmat ovat. Jätin kasteluletkut paikoilleen, niin ei ole keväällä isokaan konsti aloittaa kastelu, heti kun routa sulaa ja maan sisällä kulkevat letkut sulavat.

http://img439.imageshack.us/img439/3006/image33ud7.th.jpg

Ehkä nyt oli vielä liian aikaista, mutta ei vara venettä kaada. Tomaatitkin on vielä näköjään vihreitä. Tuon havumassan ajattelin jättää pysyvästi paikalleen, onpahan seuraavana vuonna helpompaa kaivaa montut kasveille, pikkasen vain saappaalla hämmentää, ja se on siinä.

16

Tässä kun on juttua puiden talvettamisesta niin ajattelin kysäistä, että onko kellään yleisiä neuvoja koskien pagodipuun talvetusta? Jos ei jaksa selittää niin hyvät linkit kelpaa myös. Tarvitseeko se edes talvilepoa?

Noh pistän nyt kysymyksen kiinanjalavastakin.. Mihin aikaan nämä kiinan jallut suunnilleen alkavat tiputella lehtiään talvea varten? Ja kestävätkö hallaa ruukkukokoisina?

17

Pagodipuista en tiedä mitään mutta kiinanjalavista kylläkin jotain. Lehtien putoaminen riippuu lajista, yksilöstä. Minulla on kaksi kiinanjalavaa, joista toinen pudottaa lehdet lähes kokonaan syksyn aikana, ja toinen ei ollenkaan. Molemmat ovat ulkona kunnes yölämpötilat alkavat lähestyä nollaa, jonka jälkeen siirrän niitä kellariin, missä on talven aikana muutama plusaste ja valaistus. Ne eivät kestä pakkasia, eli et voi jättää niitä maahan niin kuin kotimaiset puut. Lehtiä pudottava puuni ei ole vielä alkanut pudottaa lehtiä.

18

Nyt on ollut helppo talvi talvettaa noita omia kotimaisia lehtipuu-bonsaiyritelmiäni, sinne vaan parvekkeelle ja välillä ylimääräistä kosteutta kastelukannusta. smile

Olen onnistunut pitämään hengissä sutipuun, huonesaarnin, huonekuusen, pihlajan, käpypalmun, joulukaktuksen, kahvipensaan ja orkidean.

19

mobileZ kirjoitti:

Nyt on ollut helppo talvi talvettaa noita omia kotimaisia lehtipuu-bonsaiyritelmiäni, sinne vaan parvekkeelle ja välillä ylimääräistä kosteutta kastelukannusta. smile

Nuo omat pihlaja ja tammi olivat osan talvesta sisälläkin, välillä kuivuen. Näyttäisi siltä että pihlaja oli se sitkein sissi ja säilyi hengissä, kun nyt parvekkeella ruukussa puskee jo lehden-alkuja, mutta tammi ei näytä elonmerkkejä.

Olen onnistunut pitämään hengissä sutipuun, huonesaarnin, huonekuusen, pihlajan, käpypalmun, joulukaktuksen, kahvipensaan ja orkidean.

20

Tammi on yleensä viimeinen joka herää ja saa uudet lehdet, joten se että lehtiä ei ole tullut ei ole varma kuoleman merkki.

21

Hmm tää talvetus taitaa olla vaan rt-holhokkien bonsaiden herkkua yikes
Mites parvekkeelle?! Onnistuisko styroksi laatikossa joka olisi lunta täynnä? Onneks ei oo ajankohtainen vielä...

[img]http://www.mysmilie.de/midi-smileys/froehlich/1/0028.gif[/img]

22

Onnistuu kyllä. Olen lukenut Ruotsin bonsaifoorumissa että joku on tehnyt näin. Mutta tarkemmin miten en tiedä, kokemusta ei ole.

23 Viimeksi muokannut Paapise Masa (20.05.2007 12:52:15)

Luscious kirjoitti:

Hmm tää talvetus taitaa olla vaan rt-holhokkien bonsaiden herkkua yikes
Mites parvekkeelle?! Onnistuisko styroksi laatikossa joka olisi lunta täynnä? Onneks ei oo ajankohtainen vielä...

Onnistuin viimetalven talvettamaan pensashanhikin parvekkeella. Käytin siinä ihan normaalia styroksista kylmälaukkua jonka täytin lecasoralla, jonka joukkoon sujautin hanhikin. Kääräisin paketin päälle vielä pakkasharson. Ja vaikka olin hyvin epäileväinen onnistumisen suhteen, niin kyllä se rupesi nuppuja puskemaan keväällä.

Mutta kannattaa melkein rakentaa itse puusta laatikko jonka vuoraa paksummalla styroksilla, kun noissa kylmälaukuissa tahtoo olla aika ohut se styroksi. Tässä on tietysti onnistumisen kannalta alueellisia ja puulajien suhteen eroja, jotka täytyy huomioida talvetusta/laatikkoa suunnitellessa. Lisäksi viime talvi oli aika leuto, joka varmaan auttoi selviytymään paremmin.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

24

Jos on vanha käytöstä poistettu arkkupakastin, sen sisään voi laittaa muutaman vähän isommankin kasvin. Väleihin leca-soraa tms. turvetta. pohjalle kerros hiekkaa. Hiekan sisään voi upottaa akvaariolämmittimen, n. 20 watin tehoisen lasisen "lampun", jolle voi annostella säjköä vaikkapa vartin joka kuudes tunti. Tämä pitää pakastimen sisällön plussalla kovimmissakin pakkasissa. Toimintaa voi seurata sisä-ulko-lämpömittarilla, jonka ulkoanturin laittaa sinne arkkuun. Hyvä jos mittarissa on vielä min-max-muisti. Tällainen viritys korvaa maakellarin.

Kesällä pakastinta voi käyttää kylmäsavustus-uunina, pohjalle vain grillin sytytykseen tarvittava vastus, omenapuusta tai lepästä vuoltu palanen, ja lohet ritilälle puoleksi vuorokaudeksi.

25

Jep ihan sama juttu se on partsilla.

Itse tein tuollaisen Masan kuvaileman boksin ja kirjoittelin asiasta artikkelinkin. Kannattaa katsoa, vaikkei jutussa mitään ihmeellistä nyt ollutkaan.

Niin ja ihan hengissä puut talvesta selvisivät. Tosin tuon mongolian vaahteran nuppuja vieläKIN odotellaan...

"A garden is the best alternative therapy"