1

Aihe: Sequoiasta Bonsai ?

Moi,

Työmatkoillani Kaliforniaan, olen ihastunut Sequoia puihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sequoiadendron

Olen kasvattanut niitä kotonani muutaman vuoden purkeissa. Kesät ulkona, talvet viileällä terassilla. Suurin niistä yltää jo parin metrin korkeuteen.

Netistä olen lukenut, että Sequoia soveltuu myös Bonsaiksi. Tuon puun juurakko on todella suuri. Kysynkin, että miten Bonsai on mahdollista tehdä puusta, jonka juuret ovat valtavat? Typistetäänkö niitä säännöllisesti, vai vaikuttaako oksien ja varren muokkaaminen myös siihen, että juuret eivät kasva niin suuriksi?

Terkuin
Johannes

2

Vs: Sequoiasta Bonsai ?

On kyllä puu varsin kookas, mutta kasvunopeuskaan ei juuri taida muista männyistä poiketa (Korkeimmat puut on jotain parituhattavuotta vanhoja) joten miksi ei?

3

Aikaisempaa keskustelua.

Bonsait istutetaan uusiksi säännöllisesti, ja samalla lyhennetään aina pisimpiä juuria. Juurten täytyy olla suhteessa maan päälliseen osaan. Bonsaita voit alkaa tehdä, kun rungon paksuus on mielestäsi riittävä.

4

Mad Planta kirjoitti:

On kyllä puu varsin kookas, mutta kasvunopeuskaan ei juuri taida muista männyistä poiketa (Korkeimmat puut on jotain parituhattavuotta vanhoja) joten miksi ei?

Sequoia on maailman nopea kasvuisin havupuu! Ja sen kyllä huomaa jos on koskaan sequoiaa hoivannut. Kasvu vauhti on aivan jotain muuta kuin hyvin hitaasti kasvavilla "perus" männyillä.
Sequoia kuuluu sypressikasvien heimoon.

Johannes L, olisiko mahdollista saada kuvaa sinun mammuttipetäjistä?

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

5

Johannes L kirjoitti:

Netistä olen lukenut, että Sequoia soveltuu myös Bonsaiksi. Tuon puun juurakko on todella suuri. Kysynkin, että miten Bonsai on mahdollista tehdä puusta, jonka juuret ovat valtavat?

Näin se on usein luonnossa tai muuten vapaana kasvaneilla puilla, että se juurakko on valtava. Juurista tärkeimpiä ovat ohuet ja pienet juuret jotka ottavat vettä ja ravinteita maasta. Pitkät ja paksut juuret vain kuljettavat pidemmältä haettua tavaraa. Bonsailla pitäisikin olla ne tärkeät juuret lähellä runkoa, että se mahtuu pieneen bonsai ruukkuun ja niitä on oltava riittävästi puun maan päälliseen osaan nähden.

Tämä tarkoittaa sitä että hyvin usein juuria täytyy asteittain lyhentää että saadaan se juuripaakku pieneksi, mutta silti riittäväksi. Luonnosta kerätyt puut laitetaan tästä syystä aluksi isohkoon harjoitusruukkuun ensiksi. Sen jälkeen vasta siihen lopulliseen bonsairuukkuun, kun juuristo on kehittynyt hyväksi.

Tuossa viestissä nro:126 http://www.bonsaifi.net/keskustelu/view … 31&p=6 näkyy millaiset ne juuret pitäisi olla.

Tämän jälkeen kuten JanTam jo mainitsi juuria "trimmataan" säännöllisesti.

"It is art for art's sake." - S. Holmes