1

Aihe: Vaihtokauppaa

Kaipaisin tälle foorumille sellaista osiota, johon voisi tällätä kuvan puusta ja tarjota vaihtoon. Minulla on jonkun verran materiaalia, joka on hyvässä kasvussa, mutta joka ei niin sykähdytä, ehkä näkemyksen puutteessa. Tai sitten on yhtä lajia enemmän kuin tarvitsee. Olisi hienoa, jos sellaisen matskun voisi vaihtaa jonkun toisen kanssa, jolla on vastaavaa tavaraa.

Tässä olisi sellainenkin hyöty, että kun minulla on tiedossa toistakymmentä hyvää haapaa, voisin kerätä niitä, vaikken itse tarvitsekaan, ja vaihtaa sitten johonkin muuhun lajiin.

2

Vs: Vaihtokauppaa

Tälle varmaan voisi löytyä ihan käyttöä.

Onko mitään ajatuksia miten asia haluttaisiin järjestää?
Itse ajattelisin tämän niin, että laitetaan uusi  categoria(nimeltä Bonsaifi tori?)mihin jokainen saisi aloittaa uuden ketjun. Otsikossa ilmoittaa mitä myynnissä/vaihdossa ja ketjun sisällä saa sitten pulista mitä pulisee ja kun myytävällä/vaihdettavalle tavaralle on uusi koti löytynyt lukitaan keskustelu(tai poistetaan?). Näin pysyisi selvänä mikä on vapaata riistaa ja mikä on jo mennyt.

3

Hei! Kannatan ajatusta. Voisi hyödyntää jotenkin bonsai-aihiot luonnossa keskustelua? Eli porukka kuvaa aihioita ennen keruuta, postaa kuvat ja sitten käydään keskustelua mikä olisi sopiva vaihtokauppa? Hyvä tehdä heti alusta selväksi, että raha ei liiku kuin korkeintaan ruukunhinnan tai kuljetusten kuittaamisen. Eli ei mitään bisnestä, sillä varmuudella kukaan ei maksa luonnosta kerätyistä aihioista. Bisnes vain tappaisi syntyneen hyvän idean.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

4

Mieluummin myynti/vaihto voisi olla oma osionsa noin kuin Salo kaavaili.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että tavaraa voi vaihtaa myös rahaa vastaan. Oikeastaan päin vastoin. Ei näistä hommista kummoista bisnestä saa aikaiseksi, mutta pitäisin valtavan hienona, jos joku jolla on mahdollisuus kasvattaisi materiaalia varta vasten bonsai-tarkoitukseen. Materiaalin puute on ykkösongelma meillä tässä harrastuksessa. Kunnon materiaalia on mahdollista saada vain puutarhaliikkeistä (rahaa vastaan!) ja itse keräämällä. Puhun nyt Suomessa talvenkestävistä puista, joita pitäisin tämän harrastuksen ytimenä. (Vaikka itse taidankin käyttää enemmän aikaa trooppisten kanssa loppujen lopuksi.)

En ymmärrä miksei kukaan maksaisi luonnosta kerätyistä aihioista, tai hyvästä kasvatetusta materialista sen puoleen. Itseni voin nähdä helposti sekä myyjänä että ostajana. Minusta on pelkästään positiivista, jos joku voi rahoittaa harrastusta myymällä osaamisensa tuotoksia. Myyminen tarkoittaisi meikäläisellä ylimääräiseksi jääneestä materiaalista eroon pääsemistä. Ostaminen taas - ihan varmasti voin maksaa kanssaharrastajalle hyvästä materiaalista, jos kerran voin maksaa yrittäjällekin. Huono asiakas toki olisin, tuskin minun ostoksillani kukaan rikastuisi.

5

Sitä tosiaan kuumottelin, ettei synny vääränlaista käsitystä ja alkaisi tulla sadoissa euroissa pyöriviä aihioita. Kun kv-myyntiä tutkailen, niin ylärajoja ei hinnoilla ole. Taimitarhoilta olen parhaimmillaan poiminut muistaakseni 35EUR maksaneen sinikatajan, joten sellaisen taskurahan voisin luonnonaihiostakin maksaa.

Edelleen olen idean kannalla.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

6

Heippa! Onko tämä liikahtanut eteenpäin? Jani jo tuolla jossain kauppasi Oliivipuutansa, menikö? Itselläni olisi laittaa tarjolle useampi douglas-kuusen taimi, jos kuka-ketä kiinnostuu. Vaihto johonkin vastaavaan eksoottiseen, mutta talvenkestävään taimeen.

Sitten olisi yksi jännä omasta pihasta ruukkuun nostettu kartiokuusi-aihio, jonka saa omaksi mukana tulevan ruukun hinnalla.

7

Oliivi parantui yllättäen kun käänsin sitä hieman, enkä nyt luovukaan siitä. Muuta sen sijaa löytynee, ajattelin aktivoitua tämän asian tiimoilta ensi keväänä. Pannaan sitten vaikka tähän threadiin vaihtokaupattavat, jos ei ennätä uusi osio tulla.