1

Aihe: Kasvien kuvaus

Täällä on monilla tosi hienoja kuvia puistaan, kuvaatteko ihan jollain älypuhelimella, pokkarilla vai ihan kunnon järkkärillä ja valaistuksilla jne? Ite haluisin alottaa ja teettää kuvia/kortteja omistani, vinkkejä?

Kiitos!

2 Viimeksi muokannut JanTam (02.10.2014 12:49:41)

Vs: Kasvien kuvaus

Näyttää itselläni laiskuudesta johtuen aina enemmän ja enemmän menemään tuohon puhelimella kuvaamisen suuntaan. Se on sääli, kyllä järkkärillä toisenlaista jälkeä tulee. Taustojakin kannattaisi käyttää, mutta yleensä ei viitsi.

Itse olen kiinteämillisten optiikoiden kannalla. Minulla on halpis 50mm ja parempi 100mm. 50 millistä parempi olisi ehkä 60mm. 100 millisellä kuvatessa loppuu piha kesken, jos puulla on kokoa yli puoli metriä. Jos 100 millinen on liian tele, joudun käyttämään Canonin mukana tullutta kittiobjektiivia.

Puiden kuvauksessa pätee samat lainalaisuudet kuin muotokuvauksessa. Paremmalla objektiivilla voi kuvata isommalla aukolla (alle 2), jolloin tausta häviää kauniisti. Kittiobjektiivilla aukko on luokkaa 3.5-5.6, jolloin tausta piirtyy häiritsevän terävänä. Halpis 50mm on tosiaan halpa, niitä saa käytettynä alle viidenkympin. Kuvanlaatu on hyvä. Rakenne on hyvin muovinen ja vaimo onkin jo rikkonut niitä kaksi. Toista ei ole tosin tunnustanut vielä, mutta jokin siellä helisee ja tarkennus ei ole ihan kunnossa.

Kuvausteltta on hyvä ja halpa keksintö, omani ostin parilla kympillä huuto.netistä. Läpikuultava valkoinen materiaali  hajotaa valon nätisti, oli sitten päivänvaloa tai salama/salamoita.

3

Kiitos JanTam vastauksesta! Itellä joo siis mielessä kameran hankinta ja jonkunlaisen kuva-albumin tekeminen. Ei siis tarvetta ostaa jotain makrolinssiä erikseen? Noita kameroita oon joo katellu, en paria sataa enempää aluksi halua maksaa, oliso tossa esim ihan hyvä?: Nikon D3200 KIT musta järjestelmäkamera + AF-S DX 18-55 mm VR II objektiivi ? Oon siis kuvaillu tähän mennessä vaan kännykällä, iPhone 5, jossa on ihan ok kamera kyllä mutta painon mukaan (http://print24.com/fi-fi/) laatu ei riitä isojen kuvien teettämiseen...  sad

4

On iPhonen kamerakin hyvä. Järkkäri on kuitenkin järkkäri. Tuolla pääsee taatusti alkuun.

Bonsaipuiden kuvaamiseen ei makroa tarvita. Jos haluaa kuvata pieniä yksityiskohtia, ötököitä tms., silloin tarvitaan.

5

http://www.bonsaifi.net/keskustelu/view … hp?id=1238

Tässä ketjussa on myös pari vinkkiä kuvaamiseen ja linkki parempiin ohjeisiin.
Kuvaaminen ja kameraharrastus on kivaa, mutta mielestäni kannattaa ensisijassa panostaa kuvattavaan puuhun ja toiseksi hyvään valaistukseen ja sopivan taustan löytämiseen. Kamera on vähemmän tärkeä. Hyvälaatuisesta kännykkäkamerasta saa kyllä aivan kohtuulisen kokoisia kuvia, jos kuva on otettu kirkkaassa valaistuksessa (voimakas päivänvalo = vähän kohinaa), sanoisinko että A4 pitäisi syntyä ilman sen kummempaa irvistelyä.  Tosin kännykameroiden riesa boinsaikuvissa on usein lyhyehkö polttoväli (l. laajakulmaobjektiivi) ja/tai optisen zoomin puuuttuminen.