1

Aihe: Provado

Provado hyönteispuikkovarastoni ehtyi ja piti ostaa uutta. Muutaman kaupan ja ei-oon jälkeen soitin Bayerille, että mikäs nyt on, ja sain kuulla, että EU on kieltänyt yllättäen tämän tuotteen kuluttajamyynnin, ja myös muut joissa vaikuttava aine on imidaclopridi.

Provado on ollut minulle tavattoman tärkeä, sillä valon ja ilmankosteuden lisäksi kolmas sisäkasvatuksen iso riesa ovat kasvituholaiset. Provado on minulla auttanut kaikkeen. Korvaava tuote, olisiko ollut nimeltään Provado Care tms, tulee markkinoille näillä näkymin alkusyksystä. Pitäisi toimia ihan samoin, mutta perustuu hieman toiseen vaikuttavaan aineeseen.

Samalla kuulin Bayerin asiantuntijalta, että tällä tuotteella ei ole mitään vaikutusta punkkeihin. Olen luullut lääkitseväni tällä mimenomaan punkkeja. Pari vaihtoehtoa tulee mieleen, miksi olen ollut näin harhainen. Ensinnäkin voi olla, että annostukseni on ollut niin tymäkkä, että punkit ovat silti kuolleet, vaikka normaaliannostuksella näin ei pitäisikään olla. Toisekseen voi olla, että olen erehtynyt ötököistä. Olen törkännyt kaikkiin ruukkuihin puikkoja, kun kasveihin alkaa ilmestyä epämuodostuneita lehtia ja keltaisia pilkkuja. Ehkä jäljet ovat olleetkin jonkun toisen ötökän tekemiä.

2

Vs: Provado

Minulla on korkkaamaton Provado-paketti. Haluatko? Nyt saisi joku suositella korvaavaa tuotetta. Tuleva kesä kuumottaa, sillä tontin pensasaita oli täynnä kirvoja viime vuonna...

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

3

En pidä vaan smile. Otin yhteyttä Bonsai Zentrum Münsterlandiin, josta aina välillä tilailen, ja sieltä suositeltiin korvaavaksi hyönteisiä vastaan tota.

Punkkeja vastaan suositteli tota.

Saa myös Suomesta.

4 Viimeksi muokannut JanTam (12.06.2014 11:09:08)

Eka litra on tuhottu Calypsoa, ja kyllä se tuntuu toimivan. Yksikään kasvi ei näytä ottaneen itseensä.

Tämä on systeemistä ja kosketuksella toimivaa ruiskutettavaa nestettä. Kasvi ruiskutetaan kauttaaltaan "kosteaksi, ei märäksi". Olen kyllä suihkuttanut ihan märäksi. Myrkky imeytyy kasviin ja kulkeutuu kaikkialle, joten se tappaa ötökät muualtakin. Vaikutus pitäisi kestää muutaman viikon.

Se mihin en ole vielä nähnyt kunnolla olevan vaikutusta on mäntyjen villakilpikirvat. Kilpikirvat sen sijaan tuntuvat kuolevan.

Yhdellä litran pullolla käsittelin melkein kaikki kasvit kahteen kertaan. Litra maksaa Saksassa kympin, saman verran kuin paketti provadon puikkoja, joilla hoitelee kerralla 4-5 normiruukkua. Provadon kanssa minulla on riittänyt käsittely kerran vuoteen. Vaikutus ei toki kestä kuin kuukauden tai kaksi, mutta ottaa aikansa ennen kuin uusia tuholaisia eksyy puihin. Erityisesti villakilpikirvat ja kilpikirvat eivät ole kovinkaan liikkuvaisia.   

Calypsoa saa myös tiivisteenä, josta tulee 5 litraa suihkutettavaa tavaraa, tai 20 litraa kasteluliuosta. Silloin vaikutuksen pitäisi kestää 4 viikkoa. Provadossa vaikuttava aine on mullassa sen limaisen lötkööntyneen puikon sisällä, joten luulisin että ensimmäiset rankkasateet eivät huuhdo sitä pois. Kuinka lienee Calypson kanssa. Kasteluvedessä käyttäminen sopii sisätiloihin paremmin kuin ruiskuttelu.

Minulla on mennyt 5-10 pakettia Provadoa vuodessa, samalla investioinnilla Calypsoon luulisi saman asian hoituvan. Vielä kun varmistun tehosta villakilpikirvoihin.

EDIT tiivisteen tiedot.

5

Käytin hiljattain ensimmäisen kerran Provadoa ja luetun perusteella on helppokäyttöisyydessään suvereeni. Mitähän korvaava tuote tulee kustantamaan, kun siihen pitää siirtyä? Saakka lötkööntyneet tabletit jäädä maahan vai poistetaan?

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

6

Hinnasta ei ole vielä tietoa, samaa luokkaa voisin arvata. Olen jättänyt lötkööntyneet puikot ruukkuihin. Ne ovat aina hävinneet seuraavaan istutukseen mennessä, eli tulevat varmaankin lopulta kasteluveden mukana ulos.

Ostin eilen Muhevaiselta Calypsoa tiivisteenä. Miedomman annostuksen mukaan ruiskutettavaa tavaraa tulee liki 7 litraa, ja käsittelin noin 50 omaa kasviani ja pätkän vaimon kukkapenkkiäkin noin puolella litralla. Voi olla etten enää puikkoja kaipaakaan.

7

Mikä nyt sitten olisi paras keino noiden villakilpikirvojen karkottamiseksi? Männyssä on niitä sad Pyretriinispraysta eivät ainakaan ole moksiskaan.

8

Myrkyt eivät oikein mene läpi siitä "villasta", joka hylkii vettä.

Tällä hetkellä paras arvaukseni olisi tuo Calypso, sekä kasviin ruiskutettuna että samalla kasteluvedessä käytettynä. Systeeminen myrkky pitäisi saada kasvin sisään, ja männyssä on aika vähän sitä aluetta, josta se voi imeytyä. En usko että se menee läpi rungon kaarnasta. Imeytynyt myrkky leviää koko kasviin, ja koska sitä imeytyy aika vähän, annostus ei ehkä tapa villakilpikirvoja. Siksi kasteluveden mukana tuleva myrkky olisi tärkeää.

Itse käyttäisin kastelussa tupla-annostusta. Puussa on massaa/tilavuutta aika paljon, rungon vuoksi. Tiivistettä kannattaa käyttää, se on paljon halvempaa. Minulta liikenee, jos et halua yhden puun takia ostaa tiivistepakkausta.

Netistä löytyy puutarhakäyttöön ohjeita viinan, öljyn ja myrkyn seoksille, joiden pitäisi teksiä kilpikirvaankin. Näitä en ole koskaan testannut, koska Provado on hoitanut ötökät. Elän toivossa että Calypso hoitaa saman asian.

9

Kiitos tarjouksesta ja perusteelisesta vastauksesta. Saisikohan sen myrkyn imeytymään, jos ensin yrittäisi vähentää pintajännitystä mäntysuovalla? No, kokeilen silti myös kasteluveden myrkyttämistä sen lisäksi.

Hyvinhän tuo puu on silti kasvanut, onneksi. Ruukuttamisen rasitus on näkynyt ehkä parhaiten vain käpyjen määrässä: viime vuodelta raakileita oli lähemmäs 30, tälle vuodelle 2.

10

Osui silmään Bauhausissa Provadon korvaava tuote, Provado Care. Hinta sama 11,95. Tehoaine on neonikotenoidi. Pakkauksen mukaan olisi samoin toimiva kuin edellinenkin, paitsi että tässä on rajoitus vain yksi tikku/litra multaa. Se on aika kova rajoitus, kun pienissä ruukuissa tilavuuttaa on desejä.

Uusi aine on myös täyslannoite, NPK 10-7-9. Tiedä sitten liittyykö rajoitus tuohon. Ärsyttävä ominaisuus, lannoitus pitäisi hoitua omana asianaan.

Calypso on ollut tosi hyvää tavaraa, ja käytössä halpaa, joten saas nähdä mitä sitä tulee käytettyä.

11

Tänne jäänyt kuittaamatta yksi tärkeä asia. Käytin Calypsoa viime kesänä vaimon kukkapenkkiin ja kukkivalle alppiruusulle. Ei hyvä. Pihalla pörräsi aika sekaisin olevia mehiläisiä. Tästä otin opiksi - ei koskaan näitä systeemisiä myrkkyjä kasveille jotka ovat kukassa. Kukissa käy monenlaista perhosta ja muuta ötökkää, joita ei pidä tappaa tai vahingoittaa. Pari viikkoa ennen tai jälkeen kukinnan kun ruiskuttaa, vahinkoa pitäisi tulla vain niille, joille on tarkoituskin aiheuttaa vahinkoa.