1

Aihe: Aloittelija kaipaisi neuvoja puun tuuheuttamiseen.

Hei. Täällä taas yksi avuton aloittelija, joka kaipaisi neuvoja.
Minulla on siis tuollainen tammentaimi tuossa ruukkuun istutettuna, jonka bongasin pihamaalta viime vuonna. Se alkaisi olemaan sopivassa korkeudessa mielestäni, mutta vähän kalju se on, kun oksiakaan ei ole kuin yksi. Toivoisin sen vähän tuuheutuvan, mutten ole ihan varma, milloin minun pitäisi sitä leikata. Sen verran ole googlesta löytänyt, että latva pitäisi leikata, jolloin puu alkaisi versoamaan uusia oksia, mutta pitääkö se leitata, ennen kuin siihen tulee lehdet?
Siis kun lehdet puhkeavat esiin tuolta "nupusta", niin sieltähän pursuaa myös lisää vartta, eli pitääkö minun leikata, ennen kuin lehdet puhkeavat vai sitten leikata se varrenkin pätkä siitä pois, kun lehdet ovat puhjenneen?
Kamala, kun olen huono selittämään asioita, mutta toivottavasti joku osaisi neuvoa, etten tapa tammeani heti alkuun. :)

2

Vs: Aloittelija kaipaisi neuvoja puun tuuheuttamiseen.

Tuo leikkaaminen riippuu aika pitkälti siitä, miten hyvässä kunnossa puu on. Aika on vielä varmasti aivan sopiva leikkaamiselle. Se heikentää puuta sitä vähemmän, mitä aiemmassa vaiheessa se tehdään ennen silmujen puhkeamista. Jos istutit tuon puun vain vähän aikaa (<vuosi) sitten, kannattaa ensi varmistua siitä että tuo kasvaa ja voi hyvin ja vasta sitten huolestua muodosta. Jos puu on vetreä, uusia oksia tulee leikkaamisen jälkeen paljon. Jos puu on jo valmiiksi kuolemaisillaan, leikkaus voi tappaa sen.
Toinen seikka on puun ikä. Jos tuo on sellainen lyijykynän-peukalonpaksuinen nuori verso vain, sen voi leikata vähän huolettomammin kuin paksumman, vaikkapa ranteen kaliiberia olevan. (Ohuet puut kannatta istuttaa maahan kasvamaan, jotta niistä joskus tulisi bonsai. Kasvu on niin jopa neljä-viisi kertaa nopeampaa kuin ruukussa.)

3

Vs: Aloittelija kaipaisi neuvoja puun tuuheuttamiseen.

Kiitos tosi paljon neuvosta. Se auttoi paljon ja olen jälleen vähän viisaampi. smile