1

Aihe: Aloittelija vol.100

Hei! Täällä tuntui olevan kyllä jo näitä aiheita mutta hetken lukaistuani ajattelin että teen oman jotta saisin parhaan selvyyden.
Elikkäs olen täysin uusi tässä hommassa. Olen kyllä koittanut lueskella asiasta mutta en henk.koht tunne oikein ketään kuka
harrastaisi tätä. Tiedän että tässä on nyt se homma mikä palkitaan pitkällä aikavälillä ja olen siihen valmis täysin sitoutumaan.
Minulla olisi siis muutamat kysymykset jos arvon senseit jaksaisivat valottaa tätä tulevaa viherpeukaloa.

-Millainen puu kannattaa hankkia ekaksi? / lajike? (aion tosiaan kasvattaa täysin sisällä joten uskon että tähän on omat lajinsa)
-Mistä tämä kannattaisi hankkia?
-Mitä tarvikkeita minun kannattaisi hankkia ja mistä näitä saisi esim jonkun setin?
-Mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon?

Lähtökohtaisesti lueskelin että jonkin sortin "multasekoituksia" näille tarvitsee tehdä, tämä kuullostaa todella mielenkiintoiselta ja olen pitkään tätä miettinytkin. Rakastan haastetta ja tässähän pääsee toteuttamaan taiteellista minääni samalla.
Ajattelin tällä viikolla vielä lähteä kiertelemään puutarhaliikkeitä.

Tuntuu että täällä on todella ystävällistä porukkaa joten uskon ettei asioiden nosto aiheuta varmaan kauheasti närää.

Kiitos jo etukäteen!

2

Vs: Aloittelija vol.100

Tervetuloa mukaan meidän harvalukuiseen joukkoon... Meitä harrastajia ei kovin montaa Suomessa ole, mutta Tampereen seudulla ja pääkaupunkiseudulla on jonkin verran ihan foorumin ulkopuolista toimintaakin.

Sisäkasvatukseen sopivat trooppiset lajikkeet. Fiikukset ovat ehkä paras laji lähteä liikkeelle. Rungollisia Varjoviikunoita on ainakin plantagenissa ollut. Sitten on näissä ns. "valmis" bonsaissa myös fiikuksia mukana valikoimissa. Muitakin hyviä lajikkeita esim. Carmona ja Ligustrum on olemassa, mutta hieman haasteellisempia. Puuta valitessa kannattaa keskittyä hyvän rungon löytämiseen, lähes kaiken muun saa kasvatettua.

Sisäkasvatuksessa tärkein väline on keinovalaistus. Kevät - kesä saattaa mennä aurinkoisella ikkunalla, mutta syksy ja talvi on Suomessa niin pimeää aikaa, että ilman lisävaloa on lähes mahdoton kasvattaa.

Työkaluja ei taida hirveästi muualta saada kuin nettikaupoista. En nyt osaa ottaa kantaa kannattaako ostaa joku setti heti kärkeen vai tehdä kuten minä, että ostaa sitä mukaa kun jotain tarvii. Ihan perus terävillä saksilla voi leikellä alkuun.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

3

Kiitos tuhannesti nopeasta vastauksesta. Tämä jo auttoi paljon lähdenkin siis tutkailemaan näitä vaihtoehtoja.
Asun juurikin pääkaupunkiseudulla joten eiköhän näistä liikkeistä jotain löydy mistä voisi aloitella.
Katselin nopeasti että juurikin plantagenista saisi varjoviikunan, tämä vaikuttaa ihan mukavalta.
Taidan siis keskittyä nyt tuohon multa osioon ja tutkiskella eri vaihtoehtoja. Lueskelin että "kaktusmulta" olisi ainakin ihan ok.
Aika monissa sisäkasvatusliikkeissä myydään kaiken näköistä soraa mutta onko perus lekasora sitten liiaksi tälläiseen? Taitavat useimmiten olla ihan pyöreitä jne. Lueskelin myös ettei oikein mitään yksittäistä "multaa" kannata käyttää vaan näitä pitäisi sekoitella?

Mitäs näitä kannattaisi siis otella heti alkuun?

4

Tervetuloa! Rainbow paakkuuntumaton kevytkissanhiekka (moler-savea) on yleisimmin käytetty maa-aines. Leca-sora on käytössä esim. Walter Pallilla, joka on guru, samoin tanskalaisella Morten Albeckillä. Normi lecasora on turhan karkeata, 3-4mm rakeella olisi parempaa. En tiedä että sitä saisi säkillistä mistään, paitsi Raisio Bonsai&Garden.

Mutta kissanhiekka on hyvää tavaraa. Ole sitten tarkkana, että ostat juuri tuota, eikä mitään muuta. Muut eivät käy. Bonsaikaupoista saa akadamaa, joka on todella hyvää tavaraa sisäpuille. Jompaa kumpaa 70-80% ja loppu sihdattua turvetta (tai  kukkamultaa), niin asian pitäisi olla  kunnossa. Sihtaaminen tarkoittaa, että kaikki hienojakoinen aines poistetaan. Yleisesti käytössä on esim. 2mm sihtikoko. Bonsaikaupoista saa sihtisettejä, joilla homma hoituu näppärästi.

Jos haluat opastusta kädestä pitäen ja nähdä puita, voit poiketa käymään, koska kerran tällä suunnalla asut. (Yksityisviestiä sitten vaan.)