1 Viimeksi muokannut Milmari (09.09.2015 22:19:28)

Aihe: Sisällä viihtyvät lajit...

Itse kun nyt on selaillut nuita nettikauppoja lisä puiden tarpeessa, niin mitkä lajit viihtyvät sisätiloissa ympäri vuoden?
Kesällähän nuo varmaan viihtyvät kasvihuoneessa.
Kun on vaan tuo yksi fikus niin sitä ei uskalla kurittaa kovin kummosesti kuoleman pelossa big_smile
Jos joku enemmän kokemusta omaava jaksaisi valistaa niin ei osta jotain mikä kupsahtaa kummiskin pimeyden tullen.

Nämäkö pärjäis?

Buxus - harlandii, oliko joku toinen?
Fikukset - näitähän oli vaikka ja kuinka
Kiinanjalava - ulmus parvofolia?
Oliivi?
Ligustrum sinensis?

Tuosta ulmuksesta luin että laittaa isoon ämpäriin niin kasvaa kuulema kohisten? Toimiiko? Onko kukaan koittanu kasvattaa esim. Runkoa isommaks?

2 Viimeksi muokannut JanTam (09.09.2015 23:20:23)

Vs: Sisällä viihtyvät lajit...

Oma käsitys noista kestävyysjärjestyksessä olisi
Fiikukset
Likusteri
Carmona
... (piitkä väli)
Buxus harlandii
Kiinanjalava
Oliivi

Olen alkanut pitää enemmän Carmonasta, joten pannaanpa ylös jotain. Muutama yksilö saattaa kuolla, ennen kuin kasvattaja saa jutun juonesta kiinni. Minulla on teoria, miksi Carmonat ovat niin hankalia. Luulen että ne eivät kestä toistuvaa kuivumista. Juuret ovat todella ohuet ja pehmeät, ja ne kuolevat jos maa-aines kuivuu täysin. Tämän jälkeen Carmona on arka, kunnes se on kasvattanut uuden juurisatsin (hiusjuuria siis). Kuivuminen tässä vaiheessa tappaa sen helposti. Juuria ei myös kannata paljon karsia istutuksen yhteydessä. Toisaalta, Carmonaa ei saa pitää märkänä. Sen pitäisi tulla aika kuivaksi normaalilla kasteluvälillä, minulla kerran päivässä. Märkää ei saa kastella.

Kuivumisen huomaa erityisesti kukkien lakastumisesta. Carmonahan kukkii koko ajan viihtyessään. Jos siis kukat lakastuvat, on syytä olla varovainen muutaman viikon tai kuukauden. Carmona pitää myös kosteasta ilmasta.

Maa-aines pitää olla vettä sitovaa mutta ilmavaa. Käytän nykyisin Carmonalle akadamaa + 20% turvetta, tai myös pelkkää akadamaa. Erottelen normiakadamasta sihdillä karkeamman aineksen, 4-7mm ehkä, ja laitan sitä ihan ohuen kerroksen pohjalle. Sitten puu ruukkuun, ja päälle 2-4mm akadamaa+turve sekoitusta. Syömäpuikolla varovasti töpötellään maa-aines juurien väliin. Varovaisesti, sillä juuret ovat hyvin hauraita.

Kastelen Carmonat joka päivä, paitsi jos ne ovat selvästi märkiä (näin käy joskus lannoituksen jälkeen ja jos on tehnyt lehtien poistoa, kasvit juovat silloin vähemmän). Silloin tarkistan tilanteen puolen vuorokauden kuluttua. (Lue, yritän muistaa tarkistaa..)

Jos Carmona (tai mikä muu puu tahansa) ei kuivu normaalilla kasteluvälillä, jotain on vialla. Usein kannattaa silloin vaihtaa ruukku pienempään, niin hassulta kuin se tuntuukin. Automaattisesti ajattelemme, että enemmän on parempi, muuta ruukun kanssa näin ei ole. Carmonasta pitää vielä ottaa huomioon, että sen lehdet ovat kiiltävät ja aika paksut, ja sillä on paksu kaarna. Nämä vähentävät haihduttamista. Carmona ei siis juo paljon, lähinnä vesi poistuu ruukusta haihtumalla.

3

Mitenkäs tuo cotoneaster, mihinkä oli linkki tuolla kauppa ryhmässä?

4

Ei pärjää sisällä, eikä oiekin helposti ulkonakaan. Trooppiset lajit sisälle.