101

Vs: Keitäs täällä?

Moi kaikille. Olen Jigsaw ja innostuin kasveista kunnolla kärpäsloukun ansiosta. Myöhemmin toteutin myös lapsuuden haaveeni omistaa bonsai ja nyt olen monen kasvi harraste foorumin riesana. Tällä hetkellä nurkissa vain Carmona microphylla bonsai mutta lisää on tulossa kunhan kerkeän hankkimaan.

102

Mo, oon ehkä n. 13 v-vanha poika, kasviharrastus lähti n. vuosi sitten keväällä kun tungin purkkeiihin siemeniä ja pan tuli kuviohin bonsaitkin.

103

Hep! Suomalainen mies ei hevin taivu kukkien kasvattamiseen (muistakaa kutsuntojen kukkakauppias-osiot!), mutta annoin itselleni luvan innostua bonsai-puista. Bonsai-harrastukseen ja tekemiseen sisältyvä hiljainen filosofia on kiehtovaa.

Kaikenlainen kasvattaminen ja pitkäntähtäimen projektit ovat muutenkin alkaneet viime aikoina kiinnostaa - esikoisen syntymän myötä.

Niin, ikää on se ehkä hieman yli 30-vuotta.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

104

Hei! Liityin aika lailla juuri äsken ja voisin esitellä itseni. Olen 23-vuotias nainen Tampreelta, bonsainkasvatukseen minulla on käytettävissäni todella suuri lasitettu eteläparveke ja melko valoisa huoneisto.  Harrastan lisäksi piirtämistä, maalausta ja valokuvausta, suunnitelmissani on perustaa bonsaiblogi, jossa voisi katsella järkkäritasoisia valokuvia projekteistani ja ehkä myös bonsaiaiheisia piirustuksia. Mielelläni tutustuisin muihin harrastajiin, etenkin Tampereelta!

Puistani sen verran, että juuri nyt niitä on vain yksi, marjatuomipihlaja. Aivan ensimmäinen puuni, pähkinäpensas, kuoli viime talvena vuoden elettyään (enkä ihmettele, olipahan kyllä yksi melkoisen säälittävä viritelmä! No, tekemällä oppii! big_smile) Tarkoituksenani on hankkia vielä useita taimia, erityisesti japaninvaahtera ja limoviikuna kiinnostaisivat, mahdollisesti myös uusi pähkinä.

105

Foorumi vaikuttaa melkoisen hiljaiselta ja tämäkin töpö on useamman vuoden vanha, mutta ajattelin silti esittäytyä;

Olen parikymppinen naisihminen Kuopion leveysasteilta. Bonsait ovat kiehtoneet melko pitkään, mutta vasta äskettäin tulin ensimmäiset taimet hankkineeksi. Bonsaifilosofiaa mukaillen siirsin ne luonnosta. Mäntyä, kuusta, katajaa, vaahteraa, pihlajaa ja haapaa löytyy. Pajukin on, mutta näyttää tällä hetkellä melko kurjalta.

En ole koskaan ollut tavanomaisista kasveista kiinnostunut, niissä on aina täytynyt olla jokin, mikä kiinnostaa. Mainittakoon nyt vaikka kivikukat ja lihansyöjäkasvit, näin esimerkkinä. Lieni siis vain ajan kysymys, että milloin bonsait eksyivät tielleni, tai olen niiden olemassa olosta tiennyt pitkään, mutta jotenkin aika ja mielenkiinto ei ole antanut periksi. Tai elämäntilanne; aikaisemmin oli kissoja, joiden takia huonekasvien pitäminen oli melko tuskaa. Tuhosivat lahjaksi saamani palmunkin pudottamalla kirjahyllystä useita kertoja ja syömällä/repimällä lehtiä.

Teini-iässä äidin luona asuessani minulla oli useita kaktuksia, mutta niitäkään ei em. kisuloiden takia tullut pidetyksi. Nyt ei ole kissoja, joten hetki on varsin otollinen keskittyä johonkin uuteen.

Noin muuten elämäntapana onkin sitten koirat, geokätköily ja lentokoneet. Mainittakoon myös pyrografia ja kaikenlainen käsillä tekeminen.

Sellasta.

106

Hei! Pajusta olen kuullut, että voi olla hankala. Mahdollisesti vedentarve on sillä suurempi ja vaatinee jotain poikkeavaa kastelujärjestelyä.

Mäntyä, kuusta, katajaa, vaahteraa, pihlajaa ja haapaa löytyy. Pajukin on, mutta näyttää tällä hetkellä melko kurjalta.

Olisiko sinulla laittaa kuvia/keskustelunavausta näistä?

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

107 Viimeksi muokannut Jet (09.02.2015 14:17:43)

Nuo ovat tosiaan taimia, että ei niissä tällä hetkellä juurikaan nähtävää ole. Varmaan jostain 5 cm - 20 cm pituutta. Rungoiltaan sellaisia kohtuu helposti taivuteltavia. smile

108

Jet kirjoitti:

Varmaan jostain 5 cm - 20 cm pituutta. Rungoiltaan sellaisia kohtuu helposti taivuteltavia. smile

Hanki siihen sekaan muutama isompi luonnosta tai kaupasta valmiimpi? Harrastus monipuolistuu nopeammin ja kiinnostus ei pääse lopahtamaan.

109

Itseasiassa olen ihan tyytyväinen näin. Mihinkäs tässä hoppu on tongue Toinen hyvä tekosyy on tilanpuute. Noita on tällä hetkellä 15 kpl ja lisää en hae, ellei joku ensin heitä henkeään.

110

Tämänhetkisiä aihioita: Oliivi, Aji Angelo (chili), jonkinsorttinen ficuspusikko ja apinanleipäpuu big_smile

111

Heipparallaa ihmiset! Olen parikymppinen pojankloppi espoosta. Bonsai taiteellisena harrastuksena ollut hiukan pitempään mielessä, mutta tänään vasta sain ostetuksi ensimmäisen bonsaini. Ostin viherpajasta kiinanjalavan, ja nyt ennen viikonloppua jo pitäis hakee jostakin 2 kappaletta lisää valmiita pikkusia, jotta vähän rupeis hanskaamaan tuota hoitoa(jos on suositella jotain paikkaa mista hankkia lisää niin huudelkaa:). aika hiljaselta vaikuttaa tämä foorumi, mutta kyllä tämä tästä!

112

Tervetuloa! Jos sisäbonsaita meinasit, harjoituspuita voi hakea vaikka Bauhausista, Plantagenista, Ikeasta tai -nykyisin- melkein mistä tahansa marketista. Paras katsoa sellainen paikka, että on paljon paljon paljon puita, joista voi valita: seassa _saattaa_ olla kiinnostavia yksilöitä.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4b/e6/92/4be6925afc0fa6957b15ff0545214fd7.jpg

Fiikus ginseng: K-supermarket, 2 e
Ruukku: kirppis, 0.80 e (ruukku on ehjä, mutta päässyt kalkkeutumaan)

Tämä ei nyt tietty ole kaikkein hienoimmassa kunnossa, mutta kehityskelpoinen. "Harjoitteluun" kannattaa valita ripeästi kasvava ja kaikenlaista pahoinpitelyä kestävä laji, kuten juuri fiikus.

113

kävin viherpajasta hakemassa pikkulehtisen kiinanjalavan, pidän tällä hetkellä akvaariossa/terraariossa ja pidän 8 tuntia päivässä keinovaloa. eli sellanen valmis sykkyrä mallsai. ainakaan vielä mitä se mulla on ollut (öö 3 päivää) ni ei oo näyttäny mitään pahastumisen merkkejä vaikka juurista karsin reilu puolet pois että sain pikkuruuukkuun mahtumaan big_smile päältäkin tuli muutamaa oksaa trimmattua.

114

30 v nainen Helsingistä. Vuodesta 2012 asti harrasteltu, puita on parikymmentä + erinäisiä pistokkaita yms. risuja.

115

Moi! Täällä kolmekymppinen kundi Helsingistä. Rekisteröidyin äsken, mutta boardia on tullut välillä selailtua jo pitkään. Ruukkupuut alkoivat kiinnostaa kymmenisen vuotta sitten ja tuolloin aloitinkin muutaman harjoitusprojektin. Sittemmin asuin pitkään kämpässä, jossa ei ollut valoa, tilaa jne. joten harrastus jäi, mutta kiinnostus ei. Kesällä 2014 tapahtui muutto uuteen himaan ja puiden hoitaminen alkoi taas tuntua suht järkevältä. Kasvupaikkoina on nyt olkkari ja lasitettu partsi. Katotaan jos tässä alkais hiljalleen olla jo jotain keskusteltavaakin smile.

116

Tervetuloa! Lasitettu parveke on osoittautunut kerrostalon asujalle hyväksi talvetuspaikaksi. Mm. Styroksiboksi toimii hyvin, mutta villimpiäkin on foorumilla nähty. Kerro ajoissa jos tulee haasteita vastaan, foorumi kyllä vastaa. Joskin hitaasti.

117

tervetuloa munkin puolesta!