1

Aihe: Bonzaita raakkipuusta

Eli olen innostunut bonzaiden pariin, kasvatellessa chilejä, ja nyt tänne löysin tieni vinkkejä etsiessä,ja luin kuinka raakkipuusta oli pientä aihetta. Koska olen uusi ja aloittelija-kysyn viisaammilta sillä sydän sykähti sillä minulla on n.väh 10vuotta sitten Äitini antama raakkipuu, jota itse ei saanut enää pidettyä, no Äiti kuoli 2 vuotta sitten yllättäen ja olen sen jälkeen päätynyt puutarha touhuihin-sillä se on helpottanut toipumista. Nyt siis tahtoisin kokeilla tuosta raakista bonzaita-kun se mahdollista kerran on.eli mistä aloitan ja tarkkoja ohjeita, kiitos-

2

Vs: Bonzaita raakkipuusta

Banzain voi tehdä mistä vaan, kannattaa kokeilla. Googlella hakemalla 'dracaena bonsai' löytyy esimerkkejä. Kannattaa kokeilla muitakin lajeja. Banzai-kasvatuksen yleisohjeita löytyy tältä foorumilta etsimällä.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

3

Traakkipuu kasvaa vähän erikoisella tavalla, mutta ei silti ole ihan mahdoton bonsai-kasvatettava. Keräsin tähän muutamia kuvia hienoista Dracaena-suvun yksilöistä, ihan vaan Googlesta.

dragqueen
dragster
draggable

Minulla ei ole koskaan ollut traakkipuuta, joten en rupea neuvomaan. Myynnissä näkee joskus aika hienorunkoisia yksilöitä. En lähtisi tekemään mitään bonsaityylistä bonsaipuuta, vaan jotain jossa tuo luonnollinen kasvutapa toistuisi pienemmässä mittakaavassa. Onhan nuo aika hienoja ilmestyksiä.

4

Viherpajassa on myynnissä traakkipuu "bonzaita". Tosi hieno runkoisia yksilöitä oli myös, mutta ne lehdet on luonnottoman pitkät, eikä ne taida  paljon lyhentyä bonsaikasvatuksessa. Hienon näköisiä kuitenkin, vaikkei siitä tuollaista miniatyyripuuta lehtien takia koskaan saisikaan. Meinasin jopa ostaa, jos olisi ollut joku muu paikka kuin viherpaja kyseessä.

Lajikkeena on varmaan tosi helppohoitoinen, kun on huonekasvina niin suosittu.

"It is art for art's sake." - S. Holmes