1

Aihe: Sisäpuita

Moi.

Onko kellään ympärivuotisesti sisällä viihtyvää puuta, mistä mietit "mitähän tuolle tekisi"?
Voisin ostaa puun tai parikin jos sopivasti sattuu kohdalleen.
Podo kiinnostaisi kovasti sen ilmeisen helppohoitoisuuden takia, mutta tietysti kaikki huomioidaan.

044-3020579/Jani

PS: Terve vaan kaikille. Uusi foorumilainen täällä huutelee.

2

Vs: Sisäpuita

Moro! Missäpäin vaikutat? Podocarpuksia ei monella ole, mutta olen mielelläni väärässä. Hyvä valikoima perus-podocarpuksia löytyy täältä: https://www.bonsai-shop.com/?Params%5BS … BranchId=0

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

3

Laitetaas nyt tällainen Carmona tarjottimelle. Kohtuullisen helppohoitoinen, kunhan juuriston saa kuntoon.

Rungon alaosa on mielenkiintoinen, mutta yläosa on tuollainen suora tasapaksu pökkelö, josta varmaan kannattaa hankkiutua eroon. Korkeutta n. 20cm mullan pinnasta. Paljon kiertelen eripuolella Suomea katselemassa mallsai valikoimaa, mutta harvoin mitään mielenkiintoista osuu kohdalle.

Näissä on yleensä todella surkea juuristo kaupasta ostettaessa, niin kuin tälläkin oli. Tämän olen hankkinut pääsiäisen aikaan ja sen jälkeen istutettu akadama/kookoskuitu sekoitukseen, jossa juuret kyllä kasvaa ja paranee ajan kanssa. Mitään muuta en ole tälle tehnyt. Terveen oloinen yksilö, mutta ei ole minusta ihan vielä valmis rankemmalle muotoilulle.

https://c4.staticflickr.com/8/7409/28168536915_e39c17b42d_n.jpgCarmona 2016_2 by Paapise Masa, on Flickr

https://c4.staticflickr.com/8/7676/28168536635_fc4d3685b5_n.jpgCarmona 2016 by Paapise Masa, on Flickr

"It is art for art's sake." - S. Holmes

4 Viimeksi muokannut viherbonsai (08.07.2016 12:21:21)

Paapise Masa kirjoitti:

Laitetaas nyt tällainen Carmona tarjottimelle.

Ei huono, kannattaa tarttua.

https://c5.staticflickr.com/8/7489/27887363780_a498da83ae_m.jpg

Tohon tyyliin etiäpäin.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

5

Carmona minulla oli kyllä jo mielessä, en sitten kuitenkaan sitä jostain syystä viestissä maininnut.

Kyllä tuo minulle kelpaisi mainiosti. Miten Masa asian kanssa edetään?

Mulle ei nämä muotoilu asiat ole vielä se pääprioriteetti, jotakin pientä hipellystä lukuunottamatta. Huonosta lukupäästä johtuen luen ensin samat jutut miljoona kertaa ja yritän sisäistää lukemani. Puun hengissä säilyminen ja ehkä hieman esille pano on tällä hetkellä se mihin keskitytään. Muita juttuja voidaan kokeilla sitten joskus.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin JanTam "kutsui" minut jo viestin välitykellä kylässä käymään? Tämä olisikin hieno juttu mistä varmasti jäisi maallikolle paljon käteen.
Nettikauppoja olen kyllä katsellut mutta jotenkin vierastan ajatusta tilata bonsai netistä.

Itse asun Kotkassa. Mahdollisuuksien mukaan voin tietysti matkustaa vähän pidemmällekin..

6

Hupsis, kyselit ruukkuja, eikö niin. Unohtui. Nyt reissussa. Palataan ensi viikolla?

Masalla hauska Carmona. Suunnitelma sille myös hyvä, suora osa pois jahka hyvin juurtunut.

7 Viimeksi muokannut Paapise Masa (09.07.2016 11:17:43)

Niin, hintaa en ollut tuolle vielä antanut/miettinyt. Itse jouduin tuosta maksamaan tavallista mallsaita enemmän, eikä yhtä hauskaa ja lupaavaa bonsain alkua varmasti tule ihan heti vastaan. Ihan ilmaiseksi en tuosta luovu ja se mitä itse olen maksanut täytyy vähintään saada takaisin. Päädyin sellaiseen summaan kuin 40€, joka on mielestäni kohtuullinen, eikä kaukana siitä mitä itse olen tuosta maksanut. Vaikein vaihe selvitymisen kannalta, eli ensimmäinen istutus kunnon maa-ainekseen on kuitenkin takana.

Minä ja Carmona asutaan Keravalla, joka on n. 15-20min ajomatkan päässä JanTam luota. Jos olet menossa käymään JanTam:lla kylässä, niin varmaan samalla reissulla onnistuu Carmona napata matkaan, jos edelleen kiinnostaa. Minunkin systeemeihin saa toki tutustua ilman ostopakkoa, vaikka ne eivät niin hienot ja laajat ole kuin JanTamin. Laita vaikka yksityisviestiä niin sovitaan tarkemmin.

8

Paapisen Masalle viestiä laitettu. Tulikohan perille?

Miten JanTam ensi viikko, silloin yritän päässä päiväreissulle ilmeisesti vähän joka paikkaan?

9

Tuli viesti perille, vaikka roskapostiin menikin. Tulipahan tämänkin toiminta testattua.

10

Garrett kirjoitti:

Miten JanTam ensi viikko...

Laitoin yksitysviestiä.