226

Vs: Maa-aines bonsaille.

joo eli bonsaipuuta suunnitelen tässä niin voitteko sanoa käykö trooppisille puille esim tämmönen turve/sora ja vähä hiekkaa
tai normi multa/sora ja hiekkaa vähän ???

kiitos jo etukäteen

227

Monet suosii perinteistä kissanhiekkaa tai imeytysraetta, esimerkkinä tuo Sorbix Basic http://www.savonpalokalusto.fi/fi/Tuott … ineet.html

Itse käytän tällä hetkellä kaktusmullan ja taimimullan sekoitusta

228

Kasvia kuin kasvia voi kasvattaa vaikka styroksi rakeissa jos haluaa kunhan aines sitoo tarpeeksi kosteutta, päästää ylimääräsen nesteen läpi, on kooltaan suhteellisen monipuolista että jättää ilmataskuja ja annat tarvittavia ravinteita kasville.

Itse käytän moler -savea. Eli kissanhiekkaa suoraan sanottuna, rainbow tai eldorado. Poltettua savea joka ei paakkuunnu.

~Colrath Furiae~
BLACKBYTE

229

eli vastaus on kyllä ? smile

230

Tämän viestiketjun lukemalla selviää vastaukset. Turvetta tai multaa käytetään aika vähän, lähinnä lisukkeeksi, lehtipuille enemmän. Kissanhiekka, kevyt paakkuuntumaton moler-tyyppinen, kelpaa sellaisenaan, muutama kymmenen prosentia voi panna multaa tai turvetta, sihdattuna, eli kaikki hieno aines poistettuna. Mutta aika turhaa käydä läpi tässä asiaa uusiksi, kun se on luettavissa tässä ketjussa.

231

Huomasinpa, että myöskin Chilitarvikkeessa myydään Perliittiä ja Vermikuliittia 6, 100 & 200l säkeissä, linkki kyseiseen paikkaan --> http://www.chilitarvike.fi/kasvualustat <--

232

Törmäsin akvaariokaupassa tavaraan nimerltä JBL Manado. vaikutti pussin läpi kiinnostavalta, ja kun se on akvaarioon tarkoitettu, ei tarvitse miettiä hajoaako vedessä. Valmistajan juttua.

Ostin pussin, 5l, vaikka tavara vaikuttikin olevan turhan hienojakoista. Väri oli kuitenkin kissanhiekkaa miellyttävämpi. Kotona sitten kastelin tavaran ja sitä samaahan se oli wink.

manado_kissanhiekka

Alhaalla siis kissanhiekka.

Istutin tänään muutaman puun, ja ripottelin tuota vähän pintamateriaaliksi. Siihen ihan ok. Ihan vain esteettinen juttu. 5l maksaa parikymppiä wink.

233

Tämä ketju pitäisi vetää yhteen. Konsensus on olemassa periaatteista, ja useita vaihtoehtoisia maa-aineksia löytyy. Kun suunnilleen kaikki on tullut sanotuksi, voisi ketjun lukita (onko se mahdollista?). Olisi joku paikka johon ohjata uudet tulijat. Lajikohtaisia kyssiä ei kannattaisi ottaa siihen ketjuun.

Epäorgaaniset ainekset: Kissanhiekka, akadama, kiryi, lecasora, sora/hiekka, vermikuliitti, perliitti. Mitä muuta?

Orgaaniset ainekset: Karkea turve, kookokuitu, kompostoitu kuorike. Mitä muuta?

Sekoitussuhde lehtipuille ja havupuille. Sisäbonsait, ulkobonsait, onko eroa?

Joku admin varmaan tekee smile?

234

Moikka,

Lähdin etsimään tätä kuuluisaa Rainbow paakkuuntumatonta kissanhiekkaa ja löysin prismasta seuraavanlaiset ehdokkaat: http://www.rainbow.fi/?id=46313&q=kissanhiekka
Onko tuo vaalearakeinen vai kevyt kissanhiekka se, jota haetaan, vai onko kyseessä jokin paakkuuntumaton hiekka, jota ei enää valmisteta?

Kiitos!

235

http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/ … -l-n-4-kg/ tuo on sitä kuuluisaa Rainbow paakkuuntumatonta kissanhiekkaa.

Samaa Moler savea saa ostettua bonsai nettikaupoistakin: http://www.kaizenbonsai.com/moler-terra … onsai-soil Raekoko  voi olla hieman eri vaan. Eli ihan pätevää bonsai maa-ainesta kissanhiekkapussissa halvempaan hintaan... Ainoa vaan mikä tuossa kissanhiekassa saattaa käyttäjää haitata on hajuste jota ne siihen lisää. Bonsaita hajuste ei tunnu haittaavan kuitenkaan.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

236

Hei olisko vermikuliitti+perliitti+multa hyvä maa aines Ficus microcarpa ginsengille?

237

Kabuboy kirjoitti:

Hei olisko vermikuliitti+perliitti+multa hyvä maa aines Ficus microcarpa ginsengille?

Itse aina laitan Rainbow kissanhiekkaa seoksen perusaineosaksi. Sitten 5-30% muuta ainesta. Multaa ei kannata laittaa ollenkaan, korkeintaan kookoskuitua jos sitäkään. Perliittiä ja vermikuliittia laittaisin tosi vähän, lähinnä koemielessä. Ehken laittaisi niitäkään.
.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

238

Kissan hiekkaako? se kuulostaa hyvin oudolta mutta siis 5-30% muuta elii niinkuin mitä? ja eikös se kissan hiekka nouse pintaa  sillai ku kastelee?

239

Bonsai piireissä kissanhiekalla tarkoitetaan Rainbow kevytkissanhiekkaa joka on moler savea. Tämä kissanhiekka ei paakkuunnu ja pitää rakenteensa hyvin vaikka se jäätyy ja sulaa useita kertoja, pitää hyvin kosteutta ja on ilmavaa joten se soveltuu hyvin maa-aineeksi.

Puhdasta kissanhiekkaa voi käyttää ihan sellaisenaan tai siihen voi lisätä jotain muuta maa-ainesta(multa, turve, kaarna, perliitti, kookoskuitu jne...) jossain tietyssä suhteessa, esim 1 litra = 7 dl kissanhiekkaa(70%) ja 3 dl multaa(30%). Viherbonsai siis tarkoittaa prosenteilla kissanhiekkaan lisättävän muun maa-aineksen määrää.

Jos käytät kissanhiekka - multa seosta niin kissanhiekka "nousee" pintaa. Todellisuudessahan hienojakoinen multa painuu ruukun pohjaan ja pakkautuu sinne, samalla menettäen ilmavuutensa.

Itse suosittelen käyttämään mullan sijasta kookoskuitua. Kookoskuitu painuu myös ruukun pohjalle mutta se ei tunnu menettävän ilmavuutta.

P.S Onko kellään foorumilaisella kokemusta kissanhiekka - kaarna sekoituksesta? Olen ajatellut kokeilla tänä vuonna sekoittaa 50-25% kaarnaa kissanhiekkaan siinä toivossa, että kasteluväliä saisi vähän pitennettyä menettämättä ilmavuutta ja jostain syystä tykkään ajatuksesta, että ruukussa olisi myös jotain eloperäistä ainesta.   

Tässä vielä maa-ainekseen liittyvä blogipost. En ole tutkinut tarkemmin tuota Turfacen koostumusta, mutta rupesi mietityttämään onkohan turfacella ja moler savella samoja ominaisuuksia....

http://crataegus.com/2013/11/24/life-without-turface/

240

Eli siis kelpaa rainbow kissanhiekka ihan yksinään maa aineksena, mites sitte toi ruukkupuoli itsehän olen ihan aloittelija sain tuon fiikuksen 2 päivää sitten, onko mitää hajua mistä sais oikeenlaisia ruukkuja että olis nuo niin sanotusti drainage holes siellä ruukun pohjalla?

241

Kissanhiekka toimii ihan hyvin sellaisenaan. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että kissanhiekka kuivuu suhteellisen nopeasti. Jos tiedät että et pääse kastelemaan puutasi 1-3 päivän välien, riippuen säästä kannattaa kissanhiekan sekaan sekoittaa jotain muuta maa-ainesta kasteluvälin pidentämiseksi.
Kissanhiekassa on myös mielestä aluksi ärsyttävä haju, joka tosin katoaa ajan saatossa. Hiekkaa voi pestä ennen käyttöä jolloin haju ei ole niin voimakas.

Maa-aines asiaan on vaikea antaa yhtä oikeaa vastausta. Se mikä on sopiva sinulle selviää vain kokeilemalla.

Ruukkuja löytyy:

Suomalainen verkkokauppa http://www.raisiobonsai.com/

Kaupoista bonsairuukkuja saattaa myös löytää esim. kodinterra, Plantagen, Vantaa viherpaja, kirpputorit. Paras veikkaus on, että

242

Kiitos vastauksista! Minua viellä jäi yksi kysymys kysymättä. Kuinka tätä kissanhiekkaa puhdistetaan että ytimekäs haju lähtisi pois?

243

Itse pesin sitä ihan vain laittamalla ämpäriin ja sitten käsisuihkulla / puutarhaletkulla kylmää vettä hiekan sisään niin että vesi valuu yli ämpärin reunan kun hiekka on kokonaan kastunut ja ämpäri täynnä vettä. Jos säätää veden paineen sopivaksi, hienorakeinen pölyävä aines tulee veden mukana ämpärin laidan yli mutta kissanhiekkarakeet eivät. Hiekka puhdistuu laskemalla vettä parissa minuutissa ja hajuhaitta vähenee merkittävästi - joskin ei kokonaan.

244

Toinen kikka on porata ämpärin pohjaan paljon pieniä reikiä ja letkulla kasveja kastellessa täyttää samalla kissanhiekkaämpärin.

245

Istutin fiikuksen paripäivää sitten siihen kissanhiekkaan ja huomasin että ei minulla ainakaan haise mitenkään kummalisesti tuo.

246

Salo kirjoitti:

P.S Onko kellään foorumilaisella kokemusta kissanhiekka - kaarna sekoituksesta? Olen ajatellut kokeilla tänä vuonna sekoittaa 50-25% kaarnaa kissanhiekkaan siinä toivossa, että kasteluväliä saisi vähän pitennettyä menettämättä ilmavuutta ja jostain syystä tykkään ajatuksesta, että ruukussa olisi myös jotain eloperäistä ainesta.

Taisi olla ihan ekoja kokeiluja mulla. Kokeilin orkideoille myytävää Kaarnaa ja kissanhiekkaa. Kastellessa Kaarna kellui pinnalle ja ulos ruukussa.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

247

Kuinka usein annatte lannotetta näille kissanhiekassa asuville kavereillenne? Tuo fiikus tuli reilu viikko sitten ja ja vasta eilen annoin sille lannote vettä? Jostain luin ettei tarttis heti juurien roplaamisen jälkeen lannottaa?

Entäs tuosta akadamasta? 1-5mm raekoko vissiin passeli näille, vaikka näytti olevan kaiken kokoista tuolla myytävänä...

248

Suositus taitaa olla lannoittaa kahden viikon välein. 1-5 milliä on passeli. Siitä sihtaan pois alle 2mm aineksen.

Akadamaahan vähemmän taidetaan nykyään käyttää. Kissanhiekka on hyvää myös.

249

Nyt olisi minulla tarvetta alkaa hienosäätää maa-ainesratkaisua  ja/tai ruukkua. Olen nimittäin rivitalon avoimessa kuivassa sisäilmassa onnistunut jotensakin pitämään hengissä kohta 2 vuoden ajan podocarpus macrophyllaa (https://flic.kr/s/aHskreVcin), mutta olen huomannut ettei maa-aines ole optimaalinen.

Olen kastellut sellaista kerran kahdessa-kolmessa päivässä, mikä saattaa olla liian harvoin. Tähän olen mennyt siltä pohjalta, että maa-aines ottaa suunnilleen tuon ajan kuivuakseen pohjaa myöten ja silloinkin ruukun alustassa on selvästi vielä kosteutta. Maa-aines läpäisee hyvin vettä, sillä lavuaarissa kastellessa pohjasta aina lorottaa ylimääräistä sitä tahtia kuin sinne vettä laskee eli tukossa se ei ole. Jos kastelu menee kerta päivässä-kahdessa tahtia, niin ruukku on selvästi painava vedestä. Pinta-aines on toki aina kuiva jo päivässä, mistä johtuen pelkään pintajuurien puolesta. Tai jos en pelkää, niin ajattelen niiden kehityksen olevan olematonta. Eli; millähän saisi maa-aineksen kuivumaan tasaisemmin? Pitäisikö jotenkin rakenteistaa paremmin maakerrokset (pienempää tai vettä/kosteutta paremmin pidättävää päälle) tai miettiä kokonaisvaltaisemmin seuraavan ruukutuksen yhteydessä?

Seuraava ruukutus aikaisintaan vuoden päästä... mutta juurten kehitystahdin ollessa olematon voi helposti olla pidempikin. Nyt olen käyttänyt raisiobonsain keskikarkeaa akadamaa, ehkä pitäisi ainakin päällä olla pienempää? Tämä tuli pyöreässä ja matalassa taimiruukussa Saksasta ja laitoin suorakaiteen muotoiseen, kun minulla ei muuta ollut. Tämä ei myöskään ollut ihan riittävän matala, joten oli pakko laittaa puu hieman vinoon. Ruukun kauimmaisilla laidoilla siis on ollut paljon tilaa juurille kasvaa, mutta tiedä sitten miten ne sinne tahtovat kasvaa.

Puu pysyy aika staattisesti samana, sen mitä lehtiä pudottaa niin uusia tulee suunnilleen saman verran. Oikein kovasti en ole uskaltanut ruveta parturoimaan, kun kasvua rajatusti. Kesänkään aikana sitä ei kummoisesti ole tullut, mutta otan tämän omaan piikkiin: olen laittanut liian valoisaan paikkaan ulos ja saattaisi tykätä vähemmän suorasta valosta.

250 Viimeksi muokannut JanTam (11.02.2017 20:15:40)

Joskus olen ripottanut vastaavassa tilanteessa pinnalle pykälää hienompaa ainesta. Alle 2mm en laittaisi. Ja samaa mieltä olen istutusvälistä, jos ei ole tarvetta eikä ongelmia, ei tarvitse istuttaa.

Havupuu sisällä on hyvä saavutus.