51 Viimeksi muokannut unit 900 (14.09.2009 15:57:30)

Vs: Kotimaisten ruukkupuiden talvehtiminen.

aika ilkeää kun ei edes vastata sad. kai nyt joku edes on lattanut omia puita maahan talveksi , voisi sanoa onko itse kaivanut sen puun maahaan vai vaan maan päälle ja siihen sitä suojausta päälle..........
EDIT. tääällä jo pakkasia on jo vähän, niin olisihinn se mukavaa saada oma puu maahan ennenkuin kuolee....

52

Hernesypressi taitaa olla suomessa vähän talvenarka(muistaakseni 1a). Eli suojaisaan paikkaan(vaikka talon seinänviereen), kevätauringon paahteelta piiloon ja salaojitat kuopan pohjan niin, että puu ei joudu missään vaiheessa seisomaan vedessä.
Itse en vaivautuisin mitään kuorikatetta etc... levittelemään juurelle. Sitten kun lunta sataa käyt heittelemässä sitä vähän puusi ympärille lisää.

53 Viimeksi muokannut cosmichd (15.09.2009 18:09:20)

unit 900 kirjoitti:

ootappas , niinkö maan päälle ilman että kaivan yhtään maata sen alla ? muuten tuli mieleen tässä nyt.. smile

Jep, ihan vaan maan pinnalle, kaikki bonsait lähekkäin, syvissä ruukuissa olevat kyljelleen, ja kaikki voi peittää lehtien varistua ja pakkasöitten alettua kuorikkeella.

Kuorike vastaa rakenteeltaan lunta sillä erolla, ettei se sula kun tulee suojasäät.
Keväällä sitten kaivat ne sieltä kuorikkeesta, asetat pystyyn ja kastelet, ja niin on taas yksi talvi takanapäin.

Mä käytän kuorikatetta siksi, kun mun bonsaipiha on katettu kuorikkeella, joten ne ei mene keväällä hukkaan, vaan voin potkia ne sellaisiin paikkoihin, jotka kaipaa täydennystä.

54

kiitos erittäin paljon smile . Vielä kysymys minkä kupan?

55

Varmaan kirjotusvirhe. Pitäis lukee kuopan...

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

56

Nyt kun on jo lumi alkanut sulaa niin voiko ne puut kaivaa maasta pois jo nyt? Koska nyt on ollut lämmintä ja aurinkoista?

57

Mä en ainakaan oo löytäny niitä vielä tongue
Kun en muista tarkalleen mihin laitoin, enkä uskalla mennä tonkii sille 2 neliömetrin alueelle, missä ne ovat, etten talloisi niitä... roll

- Kiinalainen sananlasku

58

Onko tuo siis, ei?

59

Voit kaivaa ne päivänvaloon, mutta pidä huoli että juuret eivät ole jäässä, että kasvi pystyy ottamaan maasta vettä ja ravinteita, kun se kerran haihduttaa, jos otat sen näkyville...

- Kiinalainen sananlasku

60

Mikä muuten on arvon raadin kanta siihen, koska a) kotimaiset b) herkemmät puut voi ottaa suojasta pois. Ei taida olla tässä ketjussa vielä käsitelty.

Vähän omia luulojani. Ihan suomalaisten puitten kanssa ei kaiketi enää mitään suurempaa riskiä ole, mutta erilaiset ulkomailta kotoisin olevat katajat, sypressit yms. voivat vielä kärsiä paljonkin, jos tulee kovia yöpakkasia. Puhumattakaan japaninvaahteroista yms. Kevät lienee se vaarallisin aika, kun ulkomaanelävät lähtevät kasvuun nopeasti kelien lämmettyä, mutta meillä saattaa vielä öisin olla pakkasia.

Jostakin muistaisin lukeneeni, että talvenkestävyysvyöhykkeistä pitää ottaa kaksi pykälää pois ruukussa kasvaville kasveille.

61

Ne puut mitkä eivät ole maahan haudattuina ovat jo ulkona nauttimassa keväisestä säästä.

Kuten itse totesit, ulkomaalaisissa lajeissa se suurin ongelma on aikainen kasvuun lähtö. Uudet lehdet kyllä tuhoutuvat pienissäkin yöpakkasissa, mutta muuten en usko pakkasen tässä vaiheessa enää tekevän tuhoja. Eikös se japaninvaahterakin kestä sen -10°c pakkasen.

Mutta ainahan se on parempi pelaa varmanpäälle ja nostaa puut sisään yöksi tai suojata muita keinoja käyttäen.

62

mitäs sanotte lähteekö pihlaja vielä kasvamaan?
http://i777.photobucket.com/albums/yy59/unit900/IMG_4999.jpg

63

Kyllä! big_smile

- Kiinalainen sananlasku

64

asun kerrostalossa jossa ei ole parveketta niin vein kotimaiset bonsait metsään.kaivoin kuopan vanhan käyttämättömän pellon laitaan.pohjalle laitoin styroksilevyn,siihen bonsait ruukkuineen päälle ja säkillinen lecasoraa päälle niin että ruukut peittyivät ja puolet varsista.keväällä menin innoissaan katsomaan niin kuoppa oli täynnä vettä!otti kyllä pattiin pahemman kerran.viisi kuoli ja yksi säilyi hengissä.onneksi edes yksi.
älkää tehkö samaa virhettä.
tänä vuonna kaivoin hiekkaiseen mäkeen ruukut ilman styrokseja ja lecasoraa.saapa nähdä miten käy.ei ainakaan voi hukkua veteen kun on loivassa mäessä.

65

Tasainen maa on aina riski vettymiselle, rinteessä en usko samaa käyvän kunhan kuoppaa ei liikaa "tilkitse".

66

Järkevä luonnonmenetelmä. Pohjalle ei tarvita eristettä, sieltä tulee se vakauttava lämpö. Toi sun systeemi kuulostaa ihan pomminvarmalta. Työläs kyllä. Mutta sitähän kutsutaan harrastamiseksi! Jos puu irtoaa ruukusta niin, että juuripaakku pysyy napakasti kasassa, voi ruukunkin ottaa pois. Erityisesti jos on aikomus keväällä istuttaa uusiksi.

Jäätyvä vesi on just paha. Luin jostain japaninvaahterasta, että sitä ei tapa pakkanen vaan umpijäinen maa. Ilmava eristys, vaikka lecasora, ja ruukut maanpinnan yläpuolella tuntuu minusta olevan parempi kuin maahan hautaaminen.

Kotimaiset puut pärjäävät hyvin esim. retkipatjavärkillä vuoratussa puulaatikossa. Olen käyttänyt eristeenä kuoriketta joskus, mutta nykyään lunta. Retkipatjaa tarvitaan lähinnä lämpötilojen tasaamiseen, se suojaa kovilta pakkasilta ennen kuin saadaan lunta, ja se estää liian aikaista sulamista keväällä. Jos laitos on liian tiivis, sulava lumi saattaa muodostaa 5-10 sentin jääkerroksen laatikon pohjalle. Se on huono juttu. Lisäksi tylsää kun olisi aika nostaa puut pöydille, mutta ovat ruukut niin kiinni jäässä, ettei niitä rikkomatta saa irti.

Tilanpuutteen takia toisten ruukkujen päälle joutuneet puut tuntuvat talvehtivan laatikossa ihan yhtä hyvin. Voisikin koittaa ensi talvena laittaa lavan ruukkujen alle, josko vaikuttaisi mitä. Jäisi lavan alle salaoja vedelle.

Vähän täsmennystä - laatikoissa on pohjalla vain verkko myyriä vastaan, ei lautaa. Ruukut ovat siis maata vasten, paitsi verkko välissä. Retkipatjaa on laatikon seinillä ja katoissa. Mulla laatikot toimivat kasvipöytinä kesällä.

67

http://farm8.staticflickr.com/7003/6511282031_0ce6c0a7a3_z.jpg

Tämän vuoden parveketalvetus systeemi. Hyvin mahtuu shohin kokoinen puu normaaliin styroksiseen kylmälaukkuun ja kansikin vielä kiinni. Täytteenä on pakkauspehmusteena käytettäviä styroksipalleroita ja päälle kääräisin vielä pakkasharson. Tuo on minun ainut ulkopuu (norjanangervo), joka on säilynyt useamman talven hengissä. Varmaan johtuu siitä, että on kotimaista alkuperää. Muut ovat olleet jostain ulkomailta tuotuja. Pieni on vaan valikoima hyvää kotimaista matskua taimitarhoilla, niin olen sortunut ulkomaisiin...

"It is art for art's sake." - S. Holmes

68

Loistavia talvettamisvinkkejä. big_smile Maakellarin korkea ilmanosteus mainittiin meno usein miinukseksi, joten eikös styroksinen kylmälaukku toimisi kosteuseristeenä? Tai muovilaatikko, johon survoisi puhallus- tai lasivillaa (talojen eristeitä)? Tuo muovi tahtoisi pari reikää pohjaan.

69 Viimeksi muokannut viherbonsai (31.10.2014 15:08:04)

Huomaan, että foorumilta ei tahdo kunnolla löytyä kuvallista materiaalia talvehtimisratkaisuista. Sitä on ilmeisesti ollut enemmänkin, mutta linkit aiempiin kuviin ovat rikki. Itse sitä kaipailen lisää, joten oletan muidenkin niitä haluavan. Näissä aatoksissa, laitan kuvia tekemistäni virityksistä jakoon. Eivät liene malliesimerkkejä, mutta toivottavasti saatte lisäideoita.

Tässä olisi ensimmäinen keissi: yksittäisten isojen ja kotimaisten puiden suoja.

Ruukut ovat halkaisijaltaan jotain puolimetrisiä, joten näitä ei niin vain maihin laitetakaan. Toisekseen jos ne kovin syvälle laittaa niin ilman rautakankea, taljaa tai teräs-selkää ei ne nouse. Tai no, halutessaan saa tehdä sellaisen montun rappusineen kaikkineen. Minä en halunnut, joten kaivoin oheiset ~20cm syvät poterot.

https://farm4.staticflickr.com/3953/15047149463_4f5d362c1c_c.jpg

Maa on muhevaa, mutta sinistä savea tulee pian vastaan. Aiemmista ojankaivuu-operaatioista oppineena koitin eristää savikerrosta jotenkin, sillä savi ja vesi lähtee yleensä nousemaan ja sekoittumaan ylempiin maa-kerroksiin. Tämän tein nyt käsillä olleilla kasvinsuojakankailla, mutta pitää laittaa kunnon suodatinkangas jos tulevinakin syksyinä tuonne tulee asukkaita.

https://farm4.staticflickr.com/3952/15643555506_3604b2b7f0_c.jpg

Pohjalle käsillä ollutta sepeliä n. 5cm. Joku muu olisi saattanut hienostella harjusoralla. Minä en.

https://farm8.staticflickr.com/7495/15481744470_19eaf0ea03_c.jpg

Kaverukset poteroissaan.  Päälle viime talvena hyväksi havaittua paksua hallapeittoa. Tämä peittely on minulla vähän hakusessa, ilmeisesti jotain kansia on joillain käytössä tjsp. Käytän tätä ronskisti, kun en hahmota millainen kannen pitäisi olla. Vaarana on, että päälle tuleva lumi alkaa painaa peittoa ja puiden oksia liikaa --> tuhoa oksille.

https://farm8.staticflickr.com/7509/15480645559_f9dcdbf817_c.jpg

Alla kaverukset yhden hallapeiton alla, peitto pysyy jotensakin paikoillaan tiilten ja kivien avulla. Keväällä selviää kuinka toimiva tämä lopulta oli, ensimmäistä kertaa näin isoja ruukkuja koitan talvettaa...

https://farm8.staticflickr.com/7478/15667309735_ebf050ffc5_b.jpg

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

70

Sellainen havainto, että ei se jäätynyt vesikään aina niin huono. Nimittäin viime kevät-talvena pääsi sulavesi monttuun ja ruukkuihin, mihin myös jäätyi. Kaikki puut selvisivät: iso tammi, pieni kuusi, useampi vaahteran- ja yksi lehtikuusentaimi. Vain pari lehtikuusen tainta kuoli.

Huljuttelin irti maasta lämpimällä vedellä.

Ulkona: tammi, kuusi, sempramänty, pähkinäpensas. Sisällä: podocarpus, ficus retusa, likusteri. Taimina douglas-, kelta-, lehtikuusi, pinjaa, sitruuna, kahvipensas, mammuttipetäjä, verivaahtera, amurinvaahtera...

71 Viimeksi muokannut ArtoK (29.09.2017 17:15:28)

Kertokaahan aloittelijalle, miten minun kannattaa suojata talvella kataja, mänty ja japaninvaahtera. Vaihtoehtona on viedä minun monivuotiselle palstalle tai talvettaa lasitetulla (etelän) parvekkeella. Olisiko tuo kylmälaukku parvekeella hyvä idea noille kaikille? Mihin aikaan puu pitäisi sinne laittaa, entä tarvitseeko tuossa kylmälaukussa kastella sitä joskus?

Jos vien palstalle niin ruukut maahan vai maan pinnalle? Jos kuoppaan, niin pohjalle lecasoraa ettei täyty vedellä? Jos pinnalle niin peittely esimerkiksi kuorikatteella vai kehikko ja hallaharso päälle niin että lumi ei romahda kasvin päälle?

72

Tervetuloa ArtoK! Palstalle ilman muuta. Ruukut maahan, ja sitten peitetään ruukut ja puutkin hyvän matkaa esim. lecasoralla/lecasoramurskalla. Turvetta, kuoriketta yms. on myös käytetty. Pakkaspeite voi olla hyödyksi myös.

Japaninvaahtera ei ole täysin talvenkestävä meillä ruukussa, sen kanssa täytyy olla vähän huolellisempi.

Jos olet vakavissasi puiden kasvatuksen kanssa, maapohjainen puulaatikko antaa lisää suojaa. Retkipatjavärkki on hyvä eriste. Tuolla ideoita: Talvetus

Älä anna blogin hifistelyjen hämätä. Alkupäässä on yksinkertaisia systeemejä, jotka kyllä toimivat.

Ja onhan tässä ketjussakin paljon asiaa.

73

ArtoK kirjoitti:

Kertokaahan aloittelijalle, miten minun kannattaa suojata talvella kataja, mänty ja japaninvaahtera. Vaihtoehtona on viedä minun monivuotiselle palstalle tai talvettaa lasitetulla (etelän) parvekkeella. Olisiko tuo kylmälaukku parvekeella hyvä idea noille kaikille? Mihin aikaan puu pitäisi sinne laittaa, entä tarvitseeko tuossa kylmälaukussa kastella sitä joskus?

Jos vien palstalle niin ruukut maahan vai maan pinnalle? Jos kuoppaan, niin pohjalle lecasoraa ettei täyty vedellä? Jos pinnalle niin peittely esimerkiksi kuorikatteella vai kehikko ja hallaharso päälle niin että lumi ei romahda kasvin päälle?

Tervetuloa! Mikä kataja? Japaninvaahtera varmuudella tarvitsee Jantam ehdottamia hevimpiä virityksiä. Mänty - jos kotimainen, on noista ongelmattomin. Olisiko Arto laittaa kuvamateriaalia?