1

Aihe: Eri lajien talvehtiminen parvekkeella

Tiedän että sekä parveke-kasvatuksesta ja talvehtimisesta on joitakin ohjeita jo, mutta kaipailin hieman tarkempaa apua kummastakin aiheesta, enkä halunut pommittaa samaa kysymystä useaan viestiketjuun, joten ajattelin mielummin tiivstää pulmani tähän. Aloitan tilavaihtoehdoistani ja listaan sitten alle minun ulkopuut.

Asun Kirkkonummella ja asun 3. kerroksessa parvekkeella joka on suunnattu etelään. Parveke ei ole lasitettu, ja pienehkön metsikön takia auringosta ei ole paljon iloa talvella. Olettaisin että riittävä eristys ja hyvä sijainti kaikille olisi riittävää, mutta en ole varma mikä on riittävää. Minulla on muutama "muovi-kori" tuolia ja penkki (niitä perus halpis kalusteita jyskistä) jolle ajattelin virittää jonkinlaisen eristetyn kehikon ja toivoa parasta. Miten talvikastelu näille? Entä voinko/kannattaako nostaa ne väliaikaisesti sisälle jos tulee samanlaisia ääripakkasia kuin viime vuonna?

Toinen alustava suunnitelma oli antaa osan tai kaikkien talvehtia makuhuoneessani joka on pohjoispuolella, ja jossa yleensä pidän sellaista mukavaa 18 asteen lämpötilaa, mutta taisin hiljattain lukea että tämä olisi tosi huono idea?

Kylmähuonetta en omaa, eikä talossa ole kylmäkellaria (ilmeisesti pienen käytön vuoksi ottivat pois käytöstä, nykyään normaalikellari jossa arviolta 15 astetta talvellakin?)

Bonsain-alkuina minulla on:
pihlaja jota olen työstänyt 3 vuotta (ympärivuotisesti ollut vanhempien mökillä tähän asti, mutta siirsin juuri kevyempään ja paremman näköiseen ruukkuun ja otin esille omalle parvekkeelle). Tästä en ole kovin huolissani kunhan eristän ruukun riittävästi.

Gingkon alku (n. 40cm) jonka ostin Muhevaisesta tänä kesänä. Taas kuvittelisin että riittävällä eristyksellä tämä pärjää, kuulema sitkeää tekoa, mutta jos olen väärässä niin kertokaa toki!

Japaninvaahtera ("pitsi-lehdillä") (n. 40cm), ostettu myös tänä kesänä Muhevaisesta. Tästä olen eniten huolissaan, onko sillä toivoakaan vaikka eristän riittävästi? Ja onko jotain erikoiskikkoja?

Omenanpuu-alku (noin 10cm). Tämä oli sattumalta löytynyt omenan sisällä itänyt siemen. Valitettavasti ei mitään hajua talvehtimisesta, niin pieni että ottaisin mielellään sisään.

Appelsiinipuu (n. 10cm) 5 vuotta vanha sitkeä piru joka on jo moneen kertaan ollut kuoleman partaalla. Kasvanut sisällä tähän kesään asti, kun laitoin ulos niin "yllättäen" pärjäsi 100x paremmin kuin ennen... Uskoisin että tämän kuitenkin pitäisi talvehtia sisällä?

Kiitos ja anteeksi aloittelijan hätäilystä :)
(ps kysykää jos olen unohtanut mainita jotain kriittistä, minulla on uskomaton kyky unohtaa oleellisia yksityiskohtia...)

-Bo

2

Vs: Eri lajien talvehtiminen parvekkeella

Jotain kirjoitin jo aiemmin tuonne: http://www.bonsaifi.net/viewtopic.php?id=2609

Ulkopuita ei voi nostaa talvella sisälle. Niiden täytyy olla koko talvi ulkona suojattuna. Toiset lajit vaativat enemmän suojausta kuin toiset. Kotimaiset lajikkeet kuten sinun pihlaja kestää parhaiten pakkasta. Pihlaja todennäköisesti talvehtii hyvin eristetyssä laatikossa kunhan vaan on hyvässä kunnossa. Laatikon täytyy olla styroksista tms. eristemateriaalista tehty tiivis kylmälaukkumainen boksi, johon saa kannen kovimpien pakkasten ajaksi. Puut laitetaan laatikkoon ja haudataan styroksi palleroihin, tiiviisti pakattuun sanomalehtiin tms. Puu on kokonaisuudessaan hyvä myös suojata tuulelta. Itse olen muutamana vuotena tällä tapaa talvettanut kotimaisia lajikkeita ja pitäisi toimia kunhan ei armottaman kylmä talvi tule.

Japaninvaahtera, Ginko ja omena (jos ei kotimainen) eivät ole kotimaisia lajikkeita eivätkä pärjää yllämainitulla tavalla. Nämä voi talvettaa samantyyppisessä eristetyssä laatikossa, mutta laatikko tarvitsee lämmityksen (lämpökaapeli, lämpömatto tms.) joka pitää lämpötila yli -7-10 asteen. Lämmittäessä täytyy huomata myös se ettei se saa lämmetä liikaa. Paras olisi, että lämpötila olisi aavistuksen pakkasella niin homeet yms. pääse kasvamaan ja kastelun tarve on vähäinen. Yleensä tarvitsee hyvin vähän mutta tarvittaessa kastella talvella.

Appelsiini on taas subtrooppinen laji ja sille paras talvetuspaikka olisi ~10 asteen tienoilla.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

3

Kiitos vastauksesta smile

Joo, oletinkin että pihlaja on kestävin näistä, ja olenkin eniten kiintynyt siihen. Omenapuusta en ole varma, omena oli ruokalasta joku hapokas vihreä omena, mutta tosiaan keväällä niin uskoisin että joku eteläinen alkuperä?

Laatikon rakentaminen onnistuu kyllä, mutta lämmityksen viritys omalle parvekkeelle voi olla haasteellista. Semi-uusi ovi ja ikkunat ovat asennettu sen verran tukevasti että sähkön vetäminen ulos ei näyttäisi onnistuvan ilman jotain järeämpiä työkaluja. Tosin kyllä ne naapurit jollain tapaa ovat saaneet jouluvaloja sinne big_smile

Jos en onnistu virittämään sähköä parvekkeelle, niin onko mitään ns B-suunnitelmaa? Onko mitään toivoa esimerkiksi jos rakennan laatikon seinää vasten, eli eristäen ulos, sivuille, alas ja ylös, ja sitten tiivistän seinään kiinni jossa sisäpuolella pidän lämmitystä päällä? Kuulostaa kyllä tosi epätoivoiselta jo  kun itse luen tuota, mutta tuo siis ihan ääritapauksessa jos en saa sähköä järjestettyä sinne.

4

Jaaa olen ilmeiseseti ollut huono seuraamaan taloyhtiön uutisointia... Kylmäkellari on ilmeisesti otettu käyttöön taas sen jälkeen kun olen viimeksi käynnyt siellä......  Äsken kävin kurkkaamassa ja siellä olikin raikkaat 5 astetta. Olisiko tämä sopiva lämpötila (ja ympäristö) yllä mainittujen talvehtimiseen?

5

5 astetta on kokeilemisen arvoinen. Havut eivät kestä siellä ilman valoa, mutta lehtipuut saattavat olla ok, kunhan pysyvät lepotilassa.

6

Voisin tulla valtaamaan ketjua, niin sama aihe kuitenkin :) Olisiko mahdollista nähdä muiden parvekekasvattajien talvehtimisviritelmiä eli -rakennelmia ihan kuvissa? Pitäisi talvehdittaa ensimmäistä kertaa parvekkeella, tähän asti on ollut käytössä kylmäkellari mutta kämppä meni vaihtoon keväällä. Ei ole siis ollut ennen tarvetta rakennella mitään eli ihan sen teknisen puolen kannalta itselle vieras asia. Olisi kesävihantaa puksipuuta ja japaninhappomarjaa mutta myös pari pientä havupuutaimea tuli hankittua tänä kesänä. Mietin jonkinlaista styroksikylmälaatikkokikkailua että saisi helposti molemmille kasvityypeille omansa ja säädeltyä kansilla valoa ja lämpöä. Asun aloittajaa pohjoisemmassa eli Tampereella, parveke on kahdelta seinältä avoin (talorakenteesta ns. ulkeneva) parveke, joka osoittaa itään/kaakkoon. Aloittajaa tiiviimpää talvehdintalootaa tarvisi kikkailla ja toiseen varmaan jonkinlaista lämpökaapeliakin. Onnistunkohan mä tässä ilman tulipaloja tai muita katastrofeja?

7

Tässä pari kuvaa omasta laatikosta, joka on sellainen muovinen puutarhalaatikko, mikä on vuorattu 5cm styroksilla:

http://img.aijaa.com/t/00195/14624220.t.jpg
http://img.aijaa.com/t/00794/14624221.t.jpg

Kantta olen pitänyt avoinna jos ei ole kovat pakkaset ja ilmojen kylmetessä olen laittanut hallaharson tai styroksikannen pakkasen kovuuden mukaan. Kokeilin myös läpinäkyvää kasvihuonekennolevyä, mutta ainakin minulla lämmöt kohosivat auringossa helposti liikaa. Laatikossa kannattaa olla lämpömittari mitä pystyy helposti lukemaan min/max lämmöt ja seuraamaan olosuhteita. Lämpökaapeli tarvitsee mielellään termostaatin tai jonkun säätäjän, kun lämmöt nousee hyvin äkkiä laatikossa liian korkeiksi.

8

Hyvän näköiset boksit, paljon helpompi ratkaisu kuin ite olin miettinyt (puulavoista meinasin alunperin väsätä...)

Asiasta toiseen, Japaninvaahtera on jo tässä viime viikolla tiputtanut lehtiä, joten sen aattelin jo siirtää sinne kylmäkellariin levolle.

Mutta Ginko on sitkeästi vielä vihreä, pitäisikö odottaa että lehdet kellastuu ja tippuu, vai kannattaako jo siirtää kellariin?

9

Japaninvaahtera kestää kyllä pakkasta, ei kannata vielä suojata, vasta sitten kun on tarpeen, eli pakkaset uhkaa laskea alle -5-10 astetta. Muutoin on iso vaara, että puu lähtee kasvamaan ennen kuin ulkona on riittävän lämmin.

10

bosse.liljeberg kirjoitti:

Hyvän näköiset boksit, paljon helpompi ratkaisu kuin ite olin miettinyt (puulavoista meinasin alunperin väsätä...)

Puusta saa varmasti kestävän ja juuri oikean kokoisen boksin tehtyä. Parvekkeella (varsinkin pienellä) kannattaa huomioida myös sen siivous ja se että kaikki tavarat pitää roudata sinne ja sieltä pois. Puusta kun tekee niin paino nousee aika nopeasti. Tuo minun boksi ei paina juuri mitään ja sen saa siirrettyä kesäksi ja siivouksen ajaksi pois parvekkeelta helposti. Bonsai puista syntyy yllättävän paljon sotkua. Lehdet tippuu, raemainen maa-aines lentelee tuulessa ja kastellessa jne. Itse olen näistä syistä pitänyt parvekekalusteet mahdollisimman kevyinä, enkä mitään kiinteitä rakenteita ole ruvennut tekemään. Tuon boksin voisi tehdä periaatteessa pelkästä XPS eristelevystä ja purkaa se sitten kesäksi ja viedä sen pois parvekkeelta kesäksi häkkikellariin tms.

11

Joo todellakin, mitä kevyempi sen parempi!

JanTam kirjoitti:

Japaninvaahtera kestää kyllä pakkasta, ei kannata vielä suojata, vasta sitten kun on tarpeen, eli pakkaset uhkaa laskea alle -5-10 astetta. Muutoin on iso vaara, että puu lähtee kasvamaan ennen kuin ulkona on riittävän lämmin.

Hyvä tietää, sain jotenkin kuvan että se olisi herkempi, tiedänpä odottaa sitten smile