1

Aihe: Bonsaifi jatkosuunnitelmat

Heip

Foorumi on nyt vähitellen alkanut pyörimään itsekseen ja uusia jäseniäkin tulee aina satunnaisesti. Keskustelua ei kovin paljoa ole, mutta eiköhän se niin juuri kesällä pitäisikin mennä. Varsinki, kun foorumilaiset ovat juuri niitä, jotka siellä ulkona viihtyvät tonkimassa vaikka sateella wink

Nyt on kuitenkin tullut miettineeksi tämän paikan tulevaisuutta. Olen parin jäsenen kanssa jutellut ja on ollut puhetta esimerkiksi kuva-galleriasta. Enkä nyt puhu tuosta tämänhetkisestä, vaan ihan oikeasta, johon käyttäjät voisivat kuvia ladata koneeltaan. Olen samaa mieltä, tuollainen tarvitaan. Lähinnä itse mietin, että miten sitä asiaa lähdetään toteuttamaan.

Ei ole mitenkään vaikeaa rakentaa tänne tuossa edellä kuvailemaani galleriaa. Siinä ongelmaksi vaan tulee se, että se menee pidemmän päälle virittelyksi. Kun alusta asti on ollut tarkoitus luoda tästä paikasta sellainen täysiverinen portaali. Kirjautumalla pääsivulle, voit samalla tunnuksella lisätä puustasi-kuvia, kommentoida muiden kuvia ja lopuksi kirjoittaa foorumiin. Erilaisia osia huonosti yhdistelemällä homma menee ihan räpellykseksi.

Jos tuo selitykseni meni ohi, ei kannata huolestua. Homman nimi selviää ehkä paremmin, kun kerron miten tämä olisi tarkoitus mennä:

Etsitään joku MEIDÄN tarpeisiin sopiva sisällönhallintajärjestelmä (CMS). Näitä valmiita ohjelmia on aika kasa, joten ongelmaksi muodostuu sopivan ja laadukkaan löytäminen. Tuolla ohjelmalla sitten on tarkoitus rakentaa sivuille kuva-galleria, artikkelien kirjoitusmahdollisuus, mahdollisesti uusi foorumi ja kasa muita toivottuja ominaisuuksia. Käyttäjän kannalta lopputulos on sellainen siisti paketti, jota on helppo käyttää.

Tämä ketju on suunnattu etupäässä niille nörteille, joita nämä hommat kiinnostavat. Yksin tämän homman rakentelu ei välttämättä inspaisi, että apu kelpaisi. Kaikenlaiset ehdotukset niistä ominaisuuksistakin olisi ihan toivottavia.

Foorumi tulee varmasti olemaan se tämän paikan tärkein osa. Siihen ympärille olisi vaan mukava rakentaa muutakin. Ainakin omasta mielestäni netistä pitäisi löytyä suomeksi bonsai-artikkeleita. Ja ennenkuin niitä pääsee halukkaat kirjoittamaan, pitää ne puitteet ensin luoda.

Ehdotuksia? Halukkaita auttamaan jotenkin?

"A garden is the best alternative therapy"

2

Vs: Bonsaifi jatkosuunnitelmat

Eli siis tarkoitus saada tämän kaltainen sivusto vai: http://www.suomensiiliyhdistys.fi/ ?

En ole kyllä nyt ihan varma, että mitä tuossa tarkoitit. Nopean tutkimisen jälkeen vastaisin kyllä, että tuo nyt ei ole ihan sitä mitä tarkoitan.

Lähinnä mieleen tulee toinen bonsai-sivusto Bonsaiweb

Käsittääkseni tällaiseen php-foorumiin on vaikea pultata kiinni kuvagalleriaa, tai muita osia, mutta en mene vannomaan kun en varmaksi tiedä :?

Jep, onhan se vaikeaa. Tai no kyllä se mahdollista on ja varmasti on jotain valmiitakin sovelluksia, mutta kuten sanoin, en lähtisi siihen välttämättä.

Helpoin tapa on etsiä se CMS, joka kattaa kaikki vaaditut ominaisuudet ja tekee sen nätisti ja hyvin. Ehdokkaita on paljon, joista esimerkkinä nyt vaikkapa Mambo. Mambon sivuja ja demoja tutkimalla saatte vähän käsitystä, että mitä haetaan.

Ja jos vielä tarvitaan modeja tänne foorumipuolelle, niin minä olen vapaaehtoinen wink

Ja modeilla tarkoitat mitä? Erilaisia php-plugeja foorumiin vai? Kyllähän sellainenkin kelpais ja aina se php-tietämys on tervetullutta. Mutta en tosiaan mielelläni jatkaisi foorumin kehitystä mitenkään suuremmin vaan miettisin sitä sisältöä tähän ympärille.

3

Ajattelin vain kun tuossa siiliyhdistyksen sivuilla on jollakin tavalla sulautettu tietoja siileistä, kuvagalleria ja foorumi yhteen, niin josko tuon tapaista asettelua olisi hakusessa smile

No en mene sanomaan, kun en ole tuota tutkinut. Voi hyvinkin olla, että juuri tuota tarkoitin.

Tarkoitin moderaattorin hommia smile Tuon Tatun kanssa tästä jo privalla juttelinkin, kun täällä oli jossain päin thread josko löytyisi innokkaita.

No niin tietenkin. Kylläpä minä taas ajattelin loogisesti tongue

En tosiaan ole tuosta kuullut edes, kun en ole ihan hetkeen Tatun kanssa jutellut. Pitää kysellä häneltä vielä. Mutta jos kiinnostaa, niin ircistä mut ainakin löytää. #Bonsai-kanavaa ollaan tässä vähitellen vallattu ircnetin puolella ja sieltä ainakin löytää Fonz nimeltä.

4

Jos nyt vielä palattais siihen alkuperäiseen aiheeseen, eli niihin ominaisuuksiin. Eli millaisia asioita porukka toivoo tulevaisuudessa löytyvän täältä.

Tässä ne muutama asiaa, joita itse olen miettinyt.

- Se kuva-galleria, johon jäsenet voivat omilla tunnuksillaan kuvia lisäillä. Kuvien kommentointi olisi plussaa.

- Artikkelit, joita jäsenet voivat kirjoittaa kirjauduttuaan ensin tunnuksillaan. Vielä epäselvää, että annetaanko kirjoitusoikeus heti suoraan vai vasta tarvittaessa.

Ja foorumi tottakai jatkaa ihan normaalisti. Tietysti vähän aktiivisemmin wink

Kenelläkään ideoita tai toivomuksia?

5

Minusta foorumi tuntuu nyt erittäin toimivalta, paitsi että kaipaan kuva gallerian, missä ehdottomasti olisi tilaa myös kommentoimaan. Koska olen tietokonekäyttäjä, enkä tiedä mitään web-sivuista, koodaamisesta jne. kaipaisisin helpon tavan näyttä kuvia. Foorumin nykyinen galleria olisi loistava jos vaan olisi mahdollista ladata kuvat suoraan siiheen, eikä oman websivun kautta.
Bonsaiwebistä en osaa sanoa mitään, yritin katsoa minkälaiset kuvagalleriat siellä on, mutta sain ilmoituksen you're banned - aika jännä kun ensimmäistä kertaa elämässäni kävin siellä  yikes ! Sinne on siis ilmeisesti rekisteröitävä?

6

Olen Maud:n kanssa samoilla linjoilla eli itselleni keskeisimmät toiminnot ovat varmasti tämä keskustelufoorumi + jonkinlainen kuvagalleria. Sinällään olen hyvin tyytyväinen jo sivuston toimintaan jo nykyisellään, joten tuo galleriakaan ei ole itselleni mikään välttämättömyys.

Asiasta toiseen: Kuulin bonsai-seura Kitabin suunnalta, että heillä on meneillään jonkinlainen kotisivuhanke. Sen enempää tämän projektin tilasta ja etenemisestä en tiedä, mutta mielestäni bonsaifi.net:n ja Kitabin tulevan saitin kannattaisi hakea yhteisiä synergioita (ja huomioida tämä sivustoja kehitettäessä). Esim. en näe mitään järkeä siinä, että molemmat sivustot tarjoaisivat jonkinlaisen keskustelupalstan (sen enempää ottamatta kantaa onko Kitabin sivustolla tällaisia suunnitelmia). Bonsai-harrastajien määrä Suomessa on kuitenkin suhteellisen pieni, joten vaikuttaisi turhalta pirstoa harrastajat usealle saitille...

7

Nyt en tiedä kenen kanssa olet jutellut, mutta Kitabin sivujen tarkoitus oli olla info sivu yhteistietoineen, missä lähinnä ilmoitettaisiin Kitabin tulevasta toiminnasta. Keskustelufoorumia sinne ei minun tietojeni mukaan ole koskaan suunniteltu (tai sitten olen nukkunut kokouksissa ;-), harmillista koska olen ainakin pari kertaa ollut pöytäkirjantarkastajana), enkä usko että päällekkäisyyksien riski tule olemaan suuri.

8

Ok, hyvä että joltain löytyy aiheesta enemmän tietoa joten ei asiasta sitten sen enempää. Seuran pj:ltä vain kuulin että jonkinlaista kotisivua ollaan Kitabille kasaamassa sen enempää yksityiskohdista puhumatta...

9

Asiasta toiseen: Kuulin bonsai-seura Kitabin suunnalta, että heillä on meneillään jonkinlainen kotisivuhanke.

Jos tässä nyt tosiaankin puhutaan Suomen Bonsai-seurasta, ei taida olla pelkoa tuosta päällekkäisyydestä. Tatu on ollut yhteydessä seuran puheenjohtajaan ja siellä päässä kyllä tiedetään tämä sivu ja foorumi. Lupasivat muuten kattaa kaikki kulut, jos laittaisimme sivut heidän nimiinsä. Tuohon ei vielä alettu, mutta näin Tatu nämä jutut selitti silloin joskus.

Ja kyllä heidän suunnaltaan lupailtiin jotain toimintaa tämän sivun kehittämiseenkin. En sitten tiedä, että tarkoitettiinko tuolla juuri Maudia wink

Mutta jos todella jotain ns. kilpailevaa toimintaa kaavailevat, olemme me kyllä ihan valmiita johonkin yhteystyöhön.

Olen Maud:n kanssa samoilla linjoilla eli itselleni keskeisimmät toiminnot ovat varmasti tämä keskustelufoorumi + jonkinlainen kuvagalleria. Sinällään olen hyvin tyytyväinen jo sivuston toimintaan jo nykyisellään, joten tuo galleriakaan ei ole itselleni mikään välttämättömyys.

Juu, tuo on ymmärretty ja noin se tulee olemaankin. Tarkoitus onkin vaan kyhätä tähän ympärille niitä varsinaisia sivuja. Täälläkin on nyt jo muutamia jäseniä, joilla on ihan suomeksikin tietoa sen verran, että erilaisia artikkeleita voisi kirjoittaa. Mutta jos tämä idea ei kannatusta saa, pitää se varmaankin kuopata.

Joka tapauksessa jatkan nyt kuitenkin tuon suunnittelua.

10

Tarkennan vielä että minä puhuin Kitabin sivuista. Suomen Bonsai seuran toimintaa en tunne.

11

Tarkennan vielä että minä puhuin Kitabin sivuista. Suomen Bonsai seuran toimintaa en tunne.

No en minäkään ihan varma nimistä ole, Tatu kun hoiti nuo hommat. Mutta jos todellakin on kyseessä eri poppoo ja suunnittelevat jotain samantyylistä, voisivat vaikka ottaa yhteyttä. Vink vink Maud.

Ja tuli tossa muuten mieleeni Ruukkupuun luetteloa tilatessa, että sehän on tosiaankin lehti. Eli kiinnostaisikohan heitä mainostaa foorumia jotenkin pienimuotoisesti lehdessä? Kun luulisi sen viimeistään saavuttavan niitä suomalaisia juroja bonsai-guruja.

Pitääpä yrittää.