1

Aihe: Tota koska taas tulee kilpailua??

Niin.. Koskas järjestetään taas bonsai kisa??

Missä kasvaa se puu, joka ylpeenä kantaa vahvat oksat ja lehdet kultaiset
                                                51koodia - Puu

2

Vs: Tota koska taas tulee kilpailua??

Niin... Onko tuo edellinen kilpailu jo päättynyt? Ainakaan mitään tuloksia ei ole näkynyt.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

3

Paapise Masa kirjoitti:

Niin... Onko tuo edellinen kilpailu jo päättynyt? Ainakaan mitään tuloksia ei ole näkynyt.

Ei kai se ole "virallisesti" loppunut, mutta mahtaako enää kovin monella olla kyseinen puu/puut treenin alla... esim. omanihan on sujahtanut jo maahan vuosi sitten.

Mutta oli jokunen kuukausi sitten foorumin ylläpitäjän kanssa pientä keskustelua tuosta uudesta kilpailusta, että sen olisi voinut aloittaa nyt syksyllä, jolloin alennuskentiltä olisi voinut metsästää itselleen halpaan hintaan hyvää materiaalia... mutta se nyt taisi vain livahtaa ajatuksista pois ja jäi sitten unholaan.

Pieni kysely siis paikallaan. Kuinka moni foorumin jäsenistä olisi halukas lähteä pikku kilpasille?
Minkälaista summa olisi foorumilaisten mielestä sopiva kyseiseen kilpailuun?
Kilpaillaanko sisäpuilla/ulkopuilla tai ehkä jonkin tietty laji ja sitten vielä se aikajana. Itse olen sitä mieltä, että alle kahdenvuoden kestäviä kilpailuja on suhteellisen turha edes aloittaa. Ensimmäinen vuosi kun menee kokonaan oksien paksuuden kasvattamisessa, toisena vuonna sitä voi ehkä jo jonkinlaista muotoilua tehdä mutta kyllä sekin aika pieneksi jää...

4

Mulla on ollut mielessä mänty, joka tuli v 1956 50 markan kolikkoon ja sittemmin siirtyi myös 10, 20 ja 50 pennin kolikoihin. Ei välttämättä ehdotukseni kilpailuun, mutta olen pitänyt mielessä materiaalia etsiskellessäni.

5

Mulla on metsä edelleen olemassa. Tosin jonkun verran muutoksia kokeneena. Mitään järkeä siihen ei tosin ole vieläkään saatu.
Matalassa ruukussa (lautasella) fiikusmetsä vaatisi aika säännöllistä kastelua ja sitä ei minun hoidossa ole aina saatavilla, joten metsä on kokenut parit kuivat kaudet.
Katajahan luonnollisesti kuoli kerrostalossa, kun en jaksanut alkaa sille mitään talvehtimisvirityksiä tekemään.

Jos kilpailua pukkaa, niin toivonmukaan sellaista johon mahdollisimman moni voisi osallistua.
Ei siis mitään hirveän tiukkoja rajoituksia.
Ihan näin omaa napaa katsellen toivon, ettei rajoiteta pelkkiin ulkopuihin, koska itselläni ei ole silloin mahdollisuutta osallistua.
Sopiva summa olisin mun mielestä 30€. Sillä jo saattaisi saada jonkun kiinnostavan sisäkasvinkin.

Miksei kilpailu voisi olla kaikin puolin vapaamuotoinen?
Mikä vaan kilpailua varten hankittu kasvi käy.
Joku pakollinen väliaikakuvan postaaminen voisi olla ihan jees, etenkin jos aikaa lähdetään viemään kahteen vuoteen ja ylikin. Pysyisi homma aktiivisena ja "pakottaisi" keskusteluun.

6 Viimeksi muokannut cosmichd (01.11.2007 15:01:56)

Bender kirjoitti:

Mulla on ollut mielessä mänty, joka tuli v 1956 50 markan kolikkoon ja sittemmin siirtyi myös 10, 20 ja 50 pennin kolikoihin. Ei välttämättä ehdotukseni kilpailuun, mutta olen pitänyt mielessä materiaalia etsiskellessäni.

Kuva olisi kiva:

http://www.finlandsbank.fi/NR/rdonlyres/6F8C71B4-8C11-4EB7-9761-68C3C85C6547/0/markka1956_kolikko.jpg

7 Viimeksi muokannut markuzzi (01.11.2007 15:43:59)

Mä ainaki oon valmis kisaan.. hyvä rahasumma mikä kisapuuhuun laitetaan olis mun mielestä 20€.. niin ja toi on muuten hyvä idea et se kisa olis useamman kuin yhden vuoden..
niin ja sitten olis vie semmonenki juttu että jos metsän meinaa tehä niin hintakatto sais olla vähä korkeampi..

51koodia - Puu

8

Mukavaa cosmichd, että liitit kuvan!

Yritin etsiä tietoa tuosta kolikon männystä, mutten löytänyt. Onpa jostain vuosien takaa jäänyt mieleen, että taiteilija oli käyttänyt jotain tiettyä, ihan oikeata puuta esikuvana. Mikäli näin on, saattaa jossain arkistossa olla jopa valokuvia.

9

Bender kirjoitti:

Mukavaa cosmichd, että liitit kuvan!

Yritin etsiä tietoa tuosta kolikon männystä, mutten löytänyt. Onpa jostain vuosien takaa jäänyt mieleen, että taiteilija oli käyttänyt jotain tiettyä, ihan oikeata puuta esikuvana. Mikäli näin on, saattaa jossain arkistossa olla jopa valokuvia.

Joo, se mänty on (ollut) jossain olemassa, minkä sanotaan olleen mallina. Olen siitä joskus lukenut ennen internettiä Suomen Kuvalehdestä.

10

Muistaakseni tuo alkuperäinen "rahapuu" on laihialla.. yhden tien vieressä..

51koodia - Puu

11

Olisikohan kyseessä Laihian rahamänty Rudolla?

Minulla on monta lehmää. Useimmiten ne kaikki ovat ojassa.

12

viissiin kait :DD en mä varma oo.. big_smile:D:D

51koodia - Puu

13

Laihian rahamänty (ylempi kuva): http://www.laihia.fi/images/062-jE9-rahapuu_ja_kivet.jpg
Eli ei taida olla kysymys tuosta puusta...

14

Kah, sokea kana huomasi tämänkin ketjun smile. Muistaakseni tuo vanhojen kolikoiden männyn malli on lainattu jonkun taiteilijan tuotannosta, olisiko ollut peräti Edelfelt. Ja käsittääkseni taiteilijalla on mallina ollut Kolin kansallispuiston käkkyrämännyt. En sitten tiedä, onko mallina ollut joku tietty puuyksilö, vai onko taiteilijaa innoittanut vain Kolin mäntyjen yleinen ilmiasu...

"Beelzebub has a Devil put aside for me, for me, for meeeeee....!"
  - Queen: Bohemian Rhapsody -

15

voitaisiin koittaa sellaista (oma mielipide) sisäbonsai kilpailua 1-3 vuoden aika välillä.
Sopiva raha olisi minusta joko 20 -30 e . ja voitaisiin ottaa joku perus tyyli jota pitää koittaa noudattaa, kuten vesiputousmalli, juuret mullan päällä, bonsai asetelma (kiviä kelo-oksia jne(luonnosta kaikki muu paitsi puu (tai voihan puukin olla luonnosta...)))'

Olisi kiva päästä koittamaan tuollaista pikku kisaa kun on vähän aution tuntuista tää bonsai harrastus täällä Suomen (Kajaanin) korvessa...