1

Aihe: Lucky Bamboo

Pistin bambunvarteni ulos tuossa eräs aurinkoinen iltapäivä. Poloinenhan paloi siellä täysin -> hakiessani sen sisälle lehdet olivat lähes täysin valkoiset. Muutamat niistä näyttävät toipuvan ja vihertävät taas mutta suurin osa rupesi ruskettumaan ja nuupsahtelemaan.
Päätin leikata kasvun poikki läheltä vartta. Tiedä sitten kuinka fiksua se taas oli. Pistin tosin lehtikasvun samaan vesivaasiin varren kanssa revittyäni huonot lehdet pois.
Joten, tuloksia odotellessa. Ehkäpä ne siitä kasvavat? Luulisin. (Näin nopsaa googletetut bambun hoito-ohjeet sanoivat) (Tosin niissä kaiketi puhuttiin terveen bambun pilkkomisesta :] )

2

Vs: Lucky Bamboo

Onkos sulle tullut jotain uuta kasvua siihen poikkileikattuun pätkään? Tein meinaan itse ihan saman asian tuossa muutamia viikkoja sitten eikä vielä ainakaan ole mitään näkynyt. Taitaa kuolla. Lehtipuolelle on kyllä kasvanut uutta juurta ja kai se selviää.

3

En tiedä onko tällä nyt juurikaan merkitystä, mutta tuo lucky bamboohan ei ole mikään bambu. Se on käsittääkseni joku traakkipuu-risteytys.

"A garden is the best alternative therapy"

4

En tiedä onko tällä nyt juurikaan merkitystä, mutta tuo lucky bamboohan ei ole mikään bambu. Se on käsittääkseni joku traakkipuu-risteytys.

Joo niinhän se on.

5

Ompas ollut taukoa. Ei ole vieläkään ilmestynyt mitään kasvua, se latvus jonka iskin veteen on kylläkin lykännyt juurenpoikasta. Muttei sekään muuten kasvanut..

6

Mä tyrkkäsin mun omani multaan ja se muuttu ihan keltaseksi ja kuoli. Kaverilla se vaan innostu mullasta ja on nyt yli metrin korkuinen.

7

Itse ostin oman bambun (nyt niitä jo 3) muutama kk sitten. eka laitoin kaikki vanhoihin putsattuihin viinipulloihin ja siinä sitten odottelin juuria. Juurtumiseen meni yhdellä toivottaman pitkään, 2-3 kk, mutta kaksi muuta juurtui parissa kk multa-kelpoisiksi. Nyt tuo ensimmäinen minkä ostin niin on tykännyt mullasta, ja kasvoi erittäin paljon kun ostin tiimarista ruukunkostuttajan. Se pitää täyttää viikon parin välein, eli kyllä se toimii ja bambu vain kasvaa. Voin ottaa bambuista kuvat jos joku josksu haluaa, ja näistä ruukunkostuttajistakin.

mutta ennen multaan laittamista pitää varmistua että juurikko on todella iso ja siinä on palon haaroja, pieniä ja isoja. Ja mullan pitää olla melkeinpä kosteaa koko ajan, näin ainakin minulla ne kasvavat.

Älä ota elämää turhan vakavasti - et kuitenkaan selviä siitä hengissä.

8 Viimeksi muokannut antsa-san (14.06.2007 08:07:57)

Vertil kirjoitti:

... Nyt tuo ensimmäinen minkä ostin niin on tykännyt mullasta, ja kasvoi erittäin paljon kun ostin tiimarista ruukunkostuttajan. Se pitää täyttää viikon parin välein, eli kyllä se toimii ja bambu vain kasvaa. Voin ottaa bambuista kuvat jos joku josksu haluaa, ja näistä ruukunkostuttajistakin.

Minua ainakin kiinnostaa tietää, mikä on ruukunkosteuttaja. Onko se jokin vastaava ratkaisu kuin kastelupisara? (Kuva kastelupisarasta löytyy esim. Bonsaiseuran sivuilta.)

9 Viimeksi muokannut Vertil (14.06.2007 11:20:10)

Ruukunkosteuttaja on tehty huokosesta savista ja päästää koko ajan kosteutta multaan, mutta ei vettä pisaroina.

Kuva siitä ja bambuista:

http://koti.mbnet.fi/cintsu/Kasvit/Picture%20006.jpg
http://koti.mbnet.fi/cintsu/Kasvit/Picture%20009.jpg

Tuosta kansiosta löytyy myös bonsai-puusta kuvia ja vähän muuta sekalaista osasta kukistani.

10

Vertil kirjoitti:

Ruukunkosteuttaja on tehty huokosesta savista ja päästää koko ajan kosteutta multaan, mutta ei vettä pisaroina.

Tuommosen/sia vois kyllä käydä hankkimassa kesäloma aikaa helpottamaan. Ei varmaan ollut mitenkään törkeän hintaisia? Jos tiimaristakin saa. Esteettisesti tuommonen kilpikonna ei kyllä mikään kaunis ole, mutta se ei olekaan pääasia. Ongelma noissa porkkanamallisissa kosteuttajissa on, että ne ei sovellu matalaan bonsairuukkuun kovin hyvin korkeutensa vuoksi.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

11

Joo ei ollu kalliita 2,5€ /kpl. Itse tykästyin että niihin on laitettu erilaisia eläimiä (sammakoita, kilpikonnia, etanoita), mutta jos oikeat työkalut on niin ne saa varmaan sahattua jotenkin irti ilman että se rikkoutuu kokonaan.

12

Minkälaisessa valossa tuota bambua(traakkipuuta) uskaltaisi pitää? hmm kun ostin eilen ensimmäisen.. voiko sitä pitää kokoajan vedessä vai pitääkö se jossain välissä siirtää multaan?APUA, HELP MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMEEEE!! mulla on se sellasessa kuohuviinipullossa (pesty tietty hyvin..) ja sitten sulatin lumesta siihen vettä. voikohan sitä pitäää siinä, vai pitääkö se olla suoraan hanasta otettua vettä? Kaverin äidin naapuri on sanonut että se tykkää kivistä ja hiekasta.. (<- onko totta? )
please,, vastauksia ennenkuin se kuoleeee.. Thanks etukäteen.

13

Niin, ja kuinka useasti vesi pitää vaihtaa bambuun? roll Vastauksii..

14

Mä olen pitänyt koko aika vedessä (hanavedessä). Lisäilly olen vesiä tarvittaessa, mutta voi sen kokonaankin vaihtaa esim. kerran kuussa. Mä olen aina välillä (muutaman kerran vuodessa) leikellyt pois niitä juuria, kun ne on alkaneet täyttää maljakon pohjaa.

Mulla on siis n. kolme vuotta vanhat bambut ja ainakin se lehtiosa on hyvin kasvanut.

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.