1

Aihe: maaris kasvattaa

- vai kasvattaako?

Minusta tulee ehkä joskus bonsaikasvattaja. Minulla on kaksi pikkuriikkistä tainta ja yksi vähän isompi, joista vasta aika näyttää, tuleeko niistä bonsaipuita vai jotain vapaamuotoista "bonsaihkoa".

Ficus benjamina "Natasha" eli limoviikuna.
Stenocarpus sinuatus eli pikkuruinen kengurupensaani.
Liquidambar styraciflua eli lännenambrapuu

Kengurupensaan taimi on tällä hetkellä noin kaksi cm ja lännenambrapuu ~3,5 cm korkea. Bonsaista ei siis tietoakaan.

Pitäisikö limoviikunaa latvoa jo nyt vai odottaa kevääseen? Tässä kuvat ylhäältä ja sivusta. Limoviikunassani on kolme vartta ja jos siitä joskus tulee bonsai, niin on hyvin mahdollista, että yritän yhdistää ne yhdeksi rungoksi. Kannattaisiko minun tehdä se tällaiselle pikkupiiperölle vai vasta vuoden, pari kasvaneelle?

P.S. Laitoin tämän aiheen ensin tuonne Pistokkaat ja siemenet -osioon, sillä oman "kokoelman" esittely tuntui hieman mahtipontiselta. Saa nähdä, tuleeko tästä yhtään mitään. big_smile

2

Vs: maaris kasvattaa

Tässä vielä joitain toiveprojekteja (toteutettaviksi sitten vuosikymmenten päästä):

Jacaranda mimosifolia - jakaranda
Myrthus communis (var. microphylla) - (morsius)myrtti
Ceratonia siliqua - johanneksenleipäpuu
Adansonia digitata - apinanleipäpuu
Hibiscus rosa-sinensis - kiinanruusu
Bougainvillea - ihmeköynnös
Albizzia julibrissin - silkkialbitsia
Adenium - aavikkoruusu

3

maaris kirjoitti:

Pitäisikö limoviikunaa latvoa jo nyt vai odottaa kevääseen?  Limoviikunassani on kolme vartta ja jos siitä joskus tulee bonsai, niin on hyvin mahdollista, että yritän yhdistää ne yhdeksi rungoksi. Kannattaisiko minun tehdä se tällaiselle pikkupiiperölle vai vasta vuoden, pari kasvaneelle?

Anna vaan fikuksen vielä kasvaa aivan rauhassa...ainakin pari vuotta, tämä vahvistaa ja nopeuttaa puun kehitystä...varsien yhdistäminen on myös hyvä idea, sen voit tehdä joko nyt tai myöhemmin...

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

4

Lännenambrapuusta sen verran, että mimmosta maata sille suosittelette? tällä hetkellä vielä taimimullassa, mutta kyllä siirtäisin jo pois..

One of these days I'm going to cut you into little pieces