26

Vs: Lisävaloa talven tullen..

Itselläni on 2x58W normiputket (150cm, warm white) ja sinisävyinen (6400K) 250W ESL. Auringonvaloa ei juuri sisään tule - ikkuna on pohjoiseen ja ikkunan edessä on suuri tammi. Ilman lamppuja kasvu oli todella heikkoa, kasvit kituivat ohuina ruipeloina suoraan ylöspäin. Loisteputket auttoivat paljon ja kasvua alkoi ilmaantua huomattavasti enemmän ja kasvit myös haaroivat jonkin verran. ESLin myötä seurasi sitten aikaisempaan verrattuna räjähdysmäistä kasvua. Nyt tuntuu että valoa on vihdoinkin tarpeeksi. Granaattiomput haarovat, chilit kukkii ja satoakin on tulossa. Siltikin nämä sisällä kesän olleet jäävät kakkoseksi kun vertaa muutamiin parvekkeella olleisiin.

27

Morjens vaan kaikille.. oon uusi täällä ja heti olisin vaivaamassa parilla pienellä kysymyksellä. Kattelin tuolta viherpeukun sivuilta nuita enviroliten es lamppuja ja semmonen jäi askarruttamaan että onkohan nuo 200 watin lamput myöskin varustettu sillä sisäänrakennetulla sytyttimellä? Mainintaa tuosta sytyttimestä ei ollut kuin siinä 125 watin vehkeessä.. varmasti joku tietää kun niistä oli puhetta tuossa aikaisemmin.. ja jos on varustettu niin tartteeko siinä mitään muuta ihmeellistä säätämistä kuin lamppu kantaan, piuha perään ja niin päin pois? Sori jos kyselen tyhmiä, oon aika uus näissä hommissa ja peukalo.. noh ihan päin persettä smile

Niin ja mistäs muuten Nelssoni sait tommosen 250 wattisen eslin?

28

Tuolla on led- kasvivaloja, alkaa päästä tekniikka vauhtiin.

http://www.growforfree.co.uk/epages/es1 … ts/DLmixed

t. Jouni

29

diipadaapa kirjoitti:

Morjens vaan kaikille.. oon uusi täällä ja heti olisin vaivaamassa parilla pienellä kysymyksellä. Kattelin tuolta viherpeukun sivuilta nuita enviroliten es lamppuja ja semmonen jäi askarruttamaan että onkohan nuo 200 watin lamput myöskin varustettu sillä sisäänrakennetulla sytyttimellä? Mainintaa tuosta sytyttimestä ei ollut kuin siinä 125 watin vehkeessä.. varmasti joku tietää kun niistä oli puhetta tuossa aikaisemmin.. ja jos on varustettu niin tartteeko siinä mitään muuta ihmeellistä säätämistä kuin lamppu kantaan, piuha perään ja niin päin pois? Sori jos kyselen tyhmiä, oon aika uus näissä hommissa ja peukalo.. noh ihan päin persettä smile

Hyvinkin luultavasti tuossa 200 watin lampussa on sytytin sisällä. Kannattaa kuitenkin vaikka soittaa ja tarkistaa etikäteen, eihän sitä koskaan tiedä varmaksi. Itse tilasin pari vuotta sitten tuommoisen 125 watin eslin ja ainakin siloin piti itse väsätä johto kantaan kiinni. Oli siinä pientä jännitystä kun en ollut aikaisemmin muuta sähkötyötä tehnyt kun yhden jatkojohdon, eipä ole kämppä vielä palanut. Tervetuloa foorumille. smile

30

Arvon Tohtori.
(Siis Tri Forsbacka...) Mistä olet linkittänyt absorptiokäyräsi? Insinöörismiehenä rupesi kiinnostamaan LED:ien optimointi kasvatustarkoituksiin... X-akseli oli melko itsensäselittävä (aallonpituus, nm, linear), mutta mites toi Y-akseli? Arvoina voitaneen käyttää ihan vaan suhteellisia arvoja, mutta onko asteikko logaritminen vai lineaarinen?

\,,/.><.\,,/

31 Viimeksi muokannut JanTam (02.09.2009 22:50:35)

Nappaan tämän threadin, kun se aiheeseen liittyy. Olen parin viime viikon aikana suunnitellut uusia kujeita sisäbonsaille. Olen käyttänyt monimetallilamppuja 5 vuotta, mutta nyt kaipaan jotain muuta. Systeemini ei ole ollut toimiva. Tässä ensimmäinen versio uudesta, joka juuri valmistui:
bonsai box
Ja toinen vino kuva jossa näkyy systeemikin:
bonsai box

Rakentelen näitä eri korkuisia ja ripottelen ympäri kämppää!

Eli siis laatikko tammiliimapuusta (pellavaöljyllä käsiteltynä), joka on vuorattu allasmuovilla, sen päällä juurimatto suojana, kissanhiekkaa, kiviä joiden päällä ruukut. Kasvit on tuohon vasta lätkäisty, vähän turhan tiiviisti ovat. Kannessa loisteputket. Pituus 98, leveys 30, korkeus 32. Noiden kahden lipan väliä on 20 cm. Tämä on tarkoitettu siis mame-kokoisille. Istuttelin pohjalle kodinonnea, saas nähdä kuinka viihtyy. Mähkiä, ruohoja yms voisi kokeilla.

Valaistuksena vielä 30W loisteputki (päivänvalo, 6000K), laitan vielä toisen, Philipsin Aquarellen. Ajastimella 15 tuntia päivässä. Ajatus on, että trooppiset bonsait eivät enää koskaan menisi ulos.

(EDIT: olisiko kellään kiinnostusta ostaa 2 kpl 400W monimetallilamppuja? Ne jäävät nyt yli. 050-4626195)

32

kivan näköne kyhäelmä. Taakse vielä joku taustakuva.

33

Kivan näköinen "valolaatikko" tosiaan. Vähän tosin arveluttaa tuo alusta, jossa on kissanhiekkaa ja kiviä. Itselläni oli myös aikoinaan tarjottimia puiden alla, jossa märkää soraa lisäämässä ilmankosteutta. Mutta kaikennäköistä kasvustoa aika nopeasti sinne myös muodostui ja kerran viikkoon sai soraa pestä. Työläisyyden myötä sitten aika nopeasti niistä sitten luovuinkin. Eikä mitään eroa kasvien viihtyvyydessä ole ollut. Tuo sinun mallin alusta ei vissiin ole kovin kätevä pitää puhtaana, tosin jos saat sen kodinonnen menestymään pohjalla, niin se varmaan "syö" puilta valuvat ravinteet yms.

Itselläni on 2x58w coolwhite putket tällä hetkellä. Viime syksynä kun uusin putkia, niin etsin kyllä tosi pitkään tietoa minkälaiset putket kannattaisi ostaa, mutta mitään luotettavaa tietoa en löytänyt oikein mistään. Päädyin sitten noihin perinteisiin coolwhite putkiin, jotka olen todennut ihan toimiviksi. Suurin lasku tulee kuitenkin sähkölaskun muodossa, joten putkiin kyllä kannattaa sijoittaa vähän enemmänkin. Tietäisi vaan mitkä on ne parhaat putket kasvun kannalta?

"It is art for art's sake." - S. Holmes

34

"Valolaatikko" on kivempi kuin kyhäelmä... Ajattelin nimeksi bonsaariota, mutta se ei ole hauska. Tämähän on vähän kuin terraario bonsaille.

Hyviä huomioita Masa. Arveluttaa kissanhiekka itseänikin, erityisesti siksi, että tällaisena laajana pintana se raikasteen katku on sietämätön perheen herkkänenäisimmille. Luulin sen siitä vähenevän, mutta ei, kun kasveja kastelee, se vaan lisääntyy. Se kuitenkin näyttää hyvältä. Ihan tavan hiekkaa voisi kokeilla myös. Tuo kissanhiekka vain haihduttaisi enemmän, ja tällaisessa laatikossa saattaisi se kosteus siinä kasvien tuntumassa pysyäkin.

Olen ajatellut että päästää kissanhiekan kuivumaan, kun se alkaa näyttää pölyiseltä ja rumalta, ja imuroi sitten koko roskan pois ja laittaa uuden. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kosteus hiekassa ei vähene, vaan kasvaa normaalin kasvelun myötä. Aika näyttää.

Sopivista putkista - Tälläkin foorumilla on esitetty monenlaista mielipidettä. Puolueetontakin tietoa on saatavissa, ja aika luotettavia lähteitä ovat akvaarioharrastajat, joille on kertynyt tietoa jo useamman vuosikymmenen ajalta. Marin kasvattajat ovat toinen addiktoitunut (hehee) ryhmä, mutta niiden suositukset on optimoitu siihen hommaan.

Tässä linkki, jossa on enemmän tietoa aiheesta, kuin mitä itse tarvitsen:
Ivo Buskon valonlähteiden vertailu

Ivo Busko Is The Man. Hän on ottanut asiakseen selvitellä nämä jutut juurta jaksain. Tuo on kirjoitettu akvaariokasvien kannalta, mutta osuu meihin kyllä täydellisesti. Tuo on vain yksi artikkeli, siellä on muitakin oleellisia.

Mitä tuosta jää kaipaamaan, on vertailu valon intensiteetistä eri valaisimilla, sillä valonlähde on vain osa totuutta. Pistemäinen valonlähde tuntuu (nyt) minusta huonolta, mutta katsotaan keväällä uudestaan, kun olen vähän viisaampi.

Tota buskon juttua jouduin pureskelemaan jonkin aikaa, mutta käteen siitä jäi se, että tuo Philipsin Aquarelle vaikuttaa tavattoman hyvältä. Mutta jos uskomme guruja, Jack Wikle käyttää kylmiä valkoisia, ja homma pelaa.

Samoin kuin monet akvaarioharrastajat, mekin haluamme kompaktia kasvua, ja sitä edistää sininen valo. Punainen on kasveille merkkinä siitä, että tuolla suunnassa on aurinko. Siis sinne. Tuloksena on rehevää ja pitkää kasvua, joka meille on enimmäkseen vallan hyödytöntä. Näennäisesti kasvit kasvavat enemmän esimerkiksi lämpimällä valkoisella, mutta kasvu ei ole niin kompaktia. Teoriassa.

Moderaattorit hyvät, saisko tän sittenkin omaan threadiinsä. Seuraava valolaatikko on jo tehty, ja se on parempi. Esittelen sen kunhan saan pintakäsittelyn tehtyä ja selvyyden siitä, auttoiko eilinen kissanhiekan pesu vai ei. Vaimo saa allergisia reaktioita tuosta kamasta. Saattaa olla että tästä aiheesta tulee minulta tekstiä enemmän kuin jaksatte lukea, enkä halua kaapata tätä threadiä.

35

JanTam kirjoitti:

Moderaattorit hyvät, saisko tän sittenkin omaan threadiinsä. Seuraava valolaatikko on jo tehty, ja se on parempi. Esittelen sen kunhan saan pintakäsittelyn tehtyä ja selvyyden siitä, auttoiko eilinen kissanhiekan pesu vai ei. Vaimo saa allergisia reaktioita tuosta kamasta. Saattaa olla että tästä aiheesta tulee minulta tekstiä enemmän kuin jaksatte lukea, enkä halua kaapata tätä threadiä.

Ei onnistu yksittäisiä viestejä siirtää omaksi threadiksi, tai ainakaan mitenkään järkevästi (copy/paste). Aloita vaan uusi thread/artikkeli, jos juttua tuntuu riittävän ja linkkiä sitten tänne missä tarina jatkuu.

[offtopic] Itse saan myös jotain allergisia reaktioita tuosta Rainbow-kissanhiekasta. Aiemmin en kärsinyt mitenkään, mutta vissiin muuttunut se hajuste tänä/viimevuonna. Olen ollut aika lirissä, kun yhtä hyvää maa-ainesta ei tahdo löytyä. Sain kesällä pienen määrän kissanhiekkaa hajuttomaksi pesemällä useaan kertaan ja siivilöimällä, mutta hirveä homma oli. Nyt mulla on ollut about kuukauden säkillinen kissanhiekkaa vesisateessa "peseytymässä" ja vieläkin haisee. Se hajuste tuntuu liimautuvan siihen hiekkaan, kun sitä kastelee. Kuivana ankarasti siivilöimällä, saattaa lähteä haju paremmin. [/offtopic]

Mutta joo, aikalailla alkaa rönsyillä tuosta lisävalaistus topicista...

"It is art for art's sake." - S. Holmes

36

No oikeastaan, eipä siinä uudessa muuta eroa ole kuin seinä takana ja kaihdin edessä. Blogista löytyy jos jotakuta kiinnostaa. Vaimo on tyytyväinen, ellei suorastaan innostunut. Hän on elänyt (melkein) mukisematta 400W valonheittimet olohuoneessa puutarhapöydän päällä 5 vuotta. Katsotaan tuossa tammi-helmikuussa, joka yleensä on ollut vaikeinta aikaa sisäbonsaille.

37

Onko nuo kalliita nuo 50-100 W loiste putket?
Voisi hommatakun ei tuo megamanin "kasvilamppu" toimi se on 7W
valo on violetti ja kassvit vaan näyttää huonommilta......

38

Bauhausista 36W loisteputkirunko 8,95 sisältäen kylmän valkoisen putken, jonka pitäisi olla ihan OK kasveillekin, vaikka parempiakin löytynee. Hinta/laatu suhde kuitenkin loistava. 2*36 W taisi olla 16,95. Pistokejohto täytyy itse laittaa tai pyytää jotakuta auttamaan, jos ei ole tuttua hommaa.

39

mutta , kun bauhaus ei ole lähellä...... Mutta mikä olisi paras väri sisä bonsaille? (ja muille kasveille)
onko tuo kylmän valkoinen hyvä?

40 Viimeksi muokannut JanTam (11.09.2009 17:39:46)

Jos englanti taittuu, tuossa yläpuolella on linkki Ivo Buskon tutkimuksiin aiheesta. Jos ei taitu, sanotaan että kylmä valkoinen on hyväksi havaittu. Sähkö(tukku)liikkeistä voi kysyä Philipsin Aquarellea, spektrin perusteella sen pitäisi olla tosi hyvä. Aika lähelle menee Sylvanian Aquastar, jota saa joistain akvaarioliikkeistä. Myös päivänvaloa (n. 6000-6500 kelviniä) on kehuttu. Uskaltaisin yleistää, että kaksi putkea on yleisen mielipiteen mukaan minimi. Toinen voi olla halpa kylmä valkoinen tai päivänvalo, toinen Aquarelle tai Aquastar. Jälkimmäisissä on hirveän ruma sinivioletti valo, siksi kannattaa yhdistää jonkin neutraalimman kanssa. 12-16 tuntia päivässä päällä.

41

onko nuo aquastar/aquarellet kalliita?

42

Olisiko Aquarelle alle 20 ja Aquastar yli. Riippuu putken pituuksista.