1

Aihe: Vapaa tyyli, vapaa laji!

Ookei, tätä ideaa lainaan nyt vähän JanTamilta. Kilpailussa ideana on, että kasvi ostetaan täysin muokkaamattomana (eli ei valmisbonsaita, bonsain nimellä myytäviä kasveja, leikattuja, taikka juuret ylös nostettuja kasveja) Hinta on enintään 20e. Laji ja tyyli on täsin vapaa. Kasveja saa olla useita, mutta yhteishinta saa olla enintään 20e. Ruukun hinnalla ei ole väliä. Kasvista täytyy ottaa ennen-kuva, mielellään välivaiheistakin. Kasvin tulisi mielellään olla sisäkasvi. Ja myös, ei kiitos limoviikunoita ja sitruunoita, jotain omaperäisempää. Kasvi täytyy ostaa 1.6.-14.6. välisenä aikana. Palkintona on mainetta ja mammon... kunniaa!

2

Vs: Vapaa tyyli, vapaa laji!

Voisin osallistua, ja ajattelin tässä jotain erikoisempaa havupuuta. Käyn varmaan Plantaakenissa viikonloppuna... smile

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

3

no itse asiassa muutan tuon kasvin aikaisintaan-ostopäivän tähän päivään(lätee kohta kohti plantaagenia.
aikaa on siis  14.6.2011 asti.

4

Ostin nyt tollasen pikkuhavun, lajia en muista, täytyy toivoaettä selviää, mutta ekös noi havupuut ole aika kestäviä?

5

Ne näyttää pitkään eläviltä vaikka on jo kuollu, kun niillä on ne neulaset... Mut sitte ne yhtäkkiä kupsahtaa sad

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

6

ei mutta meinaan ettei ne kuivu herkästi, niinku lehtipuut

7

Havupput ei taida elää sisällä?

8

Olenkin tosi hyvä malliesimerkki, kehotan ostamaan sisäkasveja ja ostan itse ulkokasvin... heheh.
Mutta kuten sanoin, mieluiten, ei pakosti. tai voinhan toki vaihtaa vielä niin, että täytyy olla sisäkäsvi, mutta silloin joudun käyttämään  limoviikunoita, joita en myöskään halunnut...
olen minäkin kanssa yksi torvi

9

Jaa... en osaa kyllä pitää mitään kovin monimutkaista hengissä, totesin juuri havuni kuolleen, jotenka en taida itse tähän kilpailuun osallistua.

10

Ostin Mäntsälän Maatalousoppilaitoksen myymälästä pienen havupuun taimen, siperianpihta.  Annoin sen olla ruukussa kuukauden, kun en kerennyt tekemään uusia bonsaijuttuja.

http://farm5.static.flickr.com/4018/4716990929_bccfd35602.jpg

Toin sen sitten tänne Helsinkiin, ja väkersin siitä jotain, ilman bonsaityökaluja ja kissanhiekkoja. Ensin rapsutin sen juurakosta sen verran multaa pois, että pääsin katkaisemaan alaspäin suuntautuvan "tolppajuuren". Sitten levittelin loput juuret haralleen ja se oli siinä juurien osalta.

Latvan katkaisin pois, ja taivutin yhden oksan ylöspäin uudeksi latvaksi. Se ei tarvinnut edes kuparilankaa, jota mulla ei ollut. Oksia on helppo saada taipumaan ylöspäin, koska luonnossa ei sellaisia voimia ole, joten kasveillakaan ei ole ollut tarvetta kehittää "lihaksia" estämään oksien kohoamista.

Sitten lyhentelin pikkasen oksia ja nypin rungosta neulaset pois: vanhojen puitten rungot ei ole neulasten peitossa.

Sitten ostin itselleni uuden lasagnevuoan ja rei'itin vanhasta klassisen ja hienostuneen nelikulmaisen bonsai-astian. Sidoin juuret ruukkuun betonitöissä käytettävillä rautaisilla "surrauslangoilla", joita saa rakennustyömailta kun etsii katsee maan pinnassa. Ruukkuun tein reiät porakoneella ja neljän millin terällä, aina kaksi reikää vierekkän, niin sidontalangat saa helpommin kiinni.

Eli mulla on tässä vain muutama "jälkeen" kuva, ei lainkaan välivaiheenkaan kuvia, koska en halunnut koskettaa kameraa kuraisilla käsillä.

Kuvia klikkaamalla saattaa löytä lisää.

http://farm5.static.flickr.com/4066/4717643188_82579aa059_b.jpg