1

Aihe: Kevään 2011 muotoilukilpailu. *** Päättynyt ***

Minä, joka ei usko näiden kilpailuiden onnistumiseen meinasin laittaa tällaisen kilpailun nyt sitten käyntiin, kun alustavaa kiinnostusta ainakin yhdeltä esiintyi...

Eli tarkoituksena on hankkia muokkaamaton ns. raakamateriaali, jolle suoritetaan ensimmäinen muotoilu bonsaiksi. Materiaalista otetaan kuvat ennen ja jälkeen muotoilun ja laitetaan tänne arvosteltavaksi. Arvosteluun ei oteta mukaan ruukkua, eli ei tarvitse välttämättä istuttaa uudelleen. Ehkä nuo Graham W. Potterin Youtube videot kertoo parhaiten mistä hommassa on kyse, kuten tuo: http://www.youtube.com/watch?v=rpimXDgpEpI

Säännöt:

- Aikataulu: 2.4.2011 - 11.6.2011 (tänä aikana lähetettävä ennen muotoilua ja jälkeen muotoilun kuvat)

- Kilpailuun sallittu bonsai -materiaali: Se saa olla ostettu, yamadori (luonnosta kerätty), pellossa tms. kasvatettu tai vaikka mummon vanha fiikus. Sillä ei ole väliä milloin se on hankittu. Aihion hinnallakaan ei ole väliä. Pääasia on että sitä ei ole aloitettu muotoilemaan bonsaiksi. Aiemmat ns. rungon choppailut ovat sallittuja, joilla on ollut vain tarkoitus saada runkoon kapenemaa, lyhentää runkoa tai saada oksia kasvamaan alemmas ja tuuhemmaksi.

- Sillä miten ja millä tekniikoilla muotoilee ei ole niin väliä, vaan kukin muotoilee omien taitojensa ja materiaalin mukaan. Mutta jos materiaali on jo hyvin "valmis" ennen muotoilua tai muotoilu on hyvin minimaalinen niin se vaikuttaa sitten arvosteluun.

- Arvostelu alkaa 12.6.2011 ja kestää 12.7.2011 saakka.

Foorumin käyttäjät äänestävät mielestään parasta kilpailijaa. Siis vain yhtä kilpailijaa. Nyt kun kilpailijoita on niin vähän suhteessa foorumin kokonaiskäyttäjämäärään, niin kilpailijat eivät itse saa osallistua äänestykseen. Kaikki muut jotka jotka omaavat tunnukset tänne foorumille saavat antaa äänensä ja äänestää saa vain kerran.

Eli yksi ääni per käyttäjä. Eikä mitään kommentointia välttämättä tarvita.

Esimerkki viesti:

Äänestän Nönnönnöötä

Kilpailijat:

• Paapise Masa

• Salo

• JanTam

Kun äänestys päättyy niin lasketaan äänet ja eniten ääniä saanut on voittaja.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

2

Vs: Kevään 2011 muotoilukilpailu. *** Päättynyt ***

Mukana!

3

Samoin minä!

4

Im in!

5

No niin, kun minä olen luonnollisesti mukana, niin tämähän alkaa vaikuttaa lupaavalta.

6

Minäkin, ehkä.

7

Mukana!

8

Saako käyttää ns. feikkirunkoa kuten akvaariojuurakkoa?

9

Mad Planta kirjoitti:

Saako käyttää ns. feikkirunkoa kuten akvaariojuurakkoa?

Kyllä ainakin minun puolestani saa Tanukin tehdä. Kyllähän siinäkin muotoilemista riittää, että siitä saa aidon ja luonnollisen näköisen. Viimeistään arvosteltaessa sen sitten huomaa mitä muut tykkää. Itse olen varsin kaikki ruokainen...

10

Zaapo, hyvä yksilö. Ostin puutarhamessuilta itsekin tuollaisen, mutta ei ehkä noin hyvää. Pintajuuretkin kohdallaan.

11

Joo löysin tosi päheen kuusekannon ja ajattelein että koska aina oon onnistunut tappaan kaikki puut ja pensaat tanukissa niin jos tällä kertaa sitten köynnöksellä.

12

No niin täytyy varmaan minun uskaltautua avaamaan peli ja laittaa kisakuvat koko kansan nähtäväksi. Eli kisapuu ennen muokkausta ja muokkauksen jälkeen.

http://farm6.static.flickr.com/5027/5669665489_3c19ff85f0_s.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5062/5669665499_7e5e1c81b1_s.jpg

Eli tuommoinen kuusi tuli ostettua jo viime syksynä ja näytti säilyneen parveketalvetuksesta hengissä. Pesäkuusi nimellä myytiin, mutta ei ollut se yleisin Nidiformis lajike vaan joku muu mitä ei enää muista. Armoton puskahan tuo oli ostettaessa, että tuosta ennen kuvasta oikein mitään voi päätellä. Luulin että runko loppuu aika lailla tuohon mullan pintaan, mutta yllätys oli suuri kun se jatkuikin toistakymmentä senttiä vielä pidemmälle. Suunnitelmat pikku shohinista karsiutui siinä samalla ja loppu tulos on nyt tuo. Tuolla on muutama kuva lisää jos kiinnostaa: http://www.flickr.com/photos/41918465@N … 669665499/

13

Näyttävän puun olet saanut aikaan Masa! Kuten sinulta uskalsi odottaa. smile

Ruvetaan sitten Masan kanssa kilpasille, ettei pääse tulemaan yksinäinen olo!

http://i289.photobucket.com/albums/ll216/Salojann/Kilpanen/th_malus01.jpg http://i289.photobucket.com/albums/ll216/Salojann/Kilpanen/th_malus02.jpg http://i289.photobucket.com/albums/ll216/Salojann/Kilpanen/th_malus3-1.jpg http://i289.photobucket.com/albums/ll216/Salojann/Kilpanen/th_malus04.jpg

Oletettavasti kyseessä on marjaomenapensas(malus toringo var. sargentii), täyttä varmuutta asiaan ei ole, koska en hirveästi ole oston jälkeen kyseiseen pensaaseen huomiota kiinnittänyt.
Pensas ostettu joskus 2009, jonka jälkeen se kökötti yhden vuoden ruukussa ja eli täydessä unohduksessa. 2010 pistin puun kasvikoriin ja tökkäsin maahan kansvamaan. Samana vuonna leikkasin haaroitusmielessä kaikki oksat kerran.

Siitä voi jokainen itse päättää mikä on paras "etupuoli".

Hyvää vappua kaikille!

14

Hienoa, hyvin alkaa kisa. Puun näköisiä puita. Ei ole itselle vielä osunut kohdalle mitään instant bonsai - elämystä aiheuttavaa. Mutta onhan tässä vielä aikaa.

15

Tänään osui silmään puutarhaliikkeessä jokin kääpiökuusi, mutta mikä niin en muista. Picea abies woo-jotain, jotain saksalaista.
Ehdin jo vähän klipsiä, ennen kuin otin kuvan:
kuusi.

Ja tuommoinen siitä tuli tällä erää:

kuusi200

Paljonhan siinä olisi vielä viimeisteltävää. Olisi myös pois leikattavaa, mutta en halua tewhdä kaikkia päätöksiä vielä tänä vuonna.

16

Kuvia puusta lehdessä.

http://i289.photobucket.com/albums/ll216/Salojann/Kilpanen/th_01.jpg

Tuolla on sitten lisää kuvia eri suunnista.
http://s289.photobucket.com/albums/ll21 … /Kilpanen/

17

No niin, huomenna 11.6 -11 on sitten viimeinen mahdollisuus laittaa vielä kisaan osallistumiseen vaadittavat ennen ja jälkeen kuvat.

Äänestys pyörähtää käyntiin heti sunnuntaina 12.6 -11 ja kestää kuukauden. Mietin sitä äänestystä niin, että yksinkertaisesti foorumin käyttäjät äänestävät mielestään parasta kilpailijaa. Siis vain yhtä kilpailijaa. Nyt kun kilpailijoita on niin vähän suhteessa foorumin kokonaiskäyttäjämäärään, niin kilpailijat eivät itse saa osallistua äänestykseen. Kaikki muut jotka jotka omaavat tunnukset tänne foorumille saavat antaa äänensä ja äänestää saa vain kerran.

Eli yksi ääni per käyttäjä. Eikä mitään kommentointia välttämättä tarvita.

Esimerkki viesti:

Äänestän Nönnönnöötä

Kilpailijat:

• Paapise Masa

• Salo

• JanTam

Kun äänestys päättyy niin lasketaan äänet ja eniten ääniä saanut on voittaja.

18

Hehe, olin niin saamaton että jäi osallistumatta. Mutta, se tärkein:

äänestän Paapise Masaa.

19

joo itsellä pääsi unohtumaan uo tekovaihe.
Salolle ääni.

20

Ääni menee Paapise Masalle.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

21

äänestän Saloa

22

I vote for Paapise Masa!

23

No niin vedetääs tämä nyt sitten päätökseen... Äänten laskennassa sain näköjään itse eniten ääniä. Eli joudun itseni julistamaan voittajaksi hmm .

Mutta hienot puut ovat myös mielestäni Salolla ja JanTamilla. JanTamin kuusessa on nätisti kapenemaa rungossa ja muutenkin hyvä yksilö. Mielenkiinnolla jään odottamaan puun vaiheita jatkossakin. Salolla on kanssa näyttävä puu ja mielenkiintoinen lajike. Tuohon tulee mitä ilmeisemmin omenia ja kukkia jossain vaiheessa?

Mutta kaiken kaikkiaan tämä(kin) kilpailu mielestäni alkuinnostuksesta huolimatta vähän latistui loppua kohti. Valitettavasti ei hirveästi meikäläisen luottoa ja uskoa näiden kilpailujen järjestämiseen luo vastaisuuden varalle. Vai minkälaisia mielipiteitä muilla on? Olisiko jotain voinut tehdä paremmin/toisin?

Mutta kiitokset kaikille kilpailuun osallistuneille! Tämä taisi olla ensimmäinen kilpailu tämän foorumin historiassa joka saatiin päätökseen...

24

Fanfaarit masalle!

Hienot puut kyllä oli kaikilla osallistujilla ja iso peukku meille jotka viitsittiin ylipäätään!

Puuhun kyllä tulee omenia... pikkusia omenia ja kukkia tietysti.

Eiköhän näissä kilpailuissa ole suurin ongelma se, että täällä suomessa OIKEASTI harrastuksesta kiinnostuneita on vain kourallinen ja siitä kourallisesta vain harva jaksaa vaivautua.
Mutta kilapailuna tämä oli mielestäni hyvä. Lyhyt ja napakka, missä aikavälit eivät olleet liian suuret. Ettei olisi ollut bonsaifi.net foorumin ensimmäinen kilpailu, mikä saatiin kunniallisesti vietyä loppuun.

Lisäkuvia jäädään odottelemaan puista, miltä ne näyttävät kasvukauden lopussa!

25

Onnea voittajalle!

Vähän ohkaiseksihan kisa jäi, mutta jos tosiaan oli ensimmäinen, joka on saatu päätökseen, puoltaa hyvin paikkaansa. Hyvin ideoituja kisoja vaan lisää.

Osallistujamäärästä, ehkä harrastajia vaivaa pieni ujous esitellä omia tekemisiään? En tiedä. Ehkä jatkossa kynnys on matalampi.

Itselleni osallistuminen oli ihan hyvä juttu, sillä jouduin miettimään tuon kuusen muokkaamista paljon pitemmälle kuin mitä olisin muuten tehnyt. Ei siitä instant bonsaita tullut, mutta tulipahan paneuduttua enemmän kuin normaalisti.