1

Aihe: ananaksen kasvatus

tänä kesänä kun meille oli ostettu kokonainen ananas niin kun olen meidän perheen ananksen leikkaus ekspertti niin pilkoin sen
ja otin lehti tupsun talteen.
nyt ananas on samalla pöydällä kuin kaktuksen josta puhuttiin vähän viesti ketjussa nimeltä ''kasvien kömmähdykset'' ja siihen on tullut n. 15 cm uutta kasvua.

kasvatin ananaksen seuraavalla tavalla:

leikkauksen jälkeen annoin lehti tupsin kuivua muutaman päivä
jonka jälkeen leikkasin skalpellilla alimpia kuivuneita lehtiä pois ja odotetusti lehtien välistä löytyi pieniä luuren alkuja
jotka oli melko sykkyrällä. istutin lehti tupsun hiekkaan muutaman sentin syvyyteen ja kastelin sitä vedellä jossa oli sitä substralia.
kun olin sitä muutaman viikon kastellut niin siinä keskellä olevat lehde alkoi juuresta mädäntyä
ja kohta se oli vaan pienen riekaleen varassa kiinni koko klöntti.
kun se ei pysynyt enään kiinni niin revin sen irti ja huomasin että siellä keskellä oli vaikka kuinka paljon pieniä lehden alkuja.
sitten menin salongin puolelle (varastoon) ja vaihdoin hiekan multaan johon laitoin aika reilusti niitä valkoisia rakeita lannoitteeksi.
siitä lähtien se on iloisesti kasvanut jo 15 cm ja odotetaan tulisiko viiden vuoden päästä satoa.

kaikki ananaksen kasvatuksesta kiinnostuneet voi kirjoittaa omia kokemuksia tänne.

2

Vs: ananaksen kasvatus

Hei wau, voisitkohan mahd. laittaa tänne kuvaa siitä? Olis ihan jännä nähä kuva tuommoisesta hedelmästä kasvatetusta ananaksesta. smile

3

no minä yritän jos se onnistuu koska en ennen ole kokeillut sitte joskus ainakin yritän

4

eijeijei en mää kerta kaikkiaan vaan osaa!

5

tuo ananaksen kasvatus on helppoa kuha vaa tietää niksit smile   yks tapa on et valitsee kaupast hedelmän jossa on mahd. iso se tupsua ja uutta lehtee tulos keskellä, ja mahollisimman sahareunaiset lehet ( luin joskus jostaki et on hyvä ja oon ittekki havainnu et on) . sit leikkaa sen tupsun hedelmäst irti niin et siihen jää 2 cm hedelmälihaa.
sit pistää sn johonki alustalle johon se mahtuu ja vettä siihen sen verran et se yltää siihen just just hedelmälihan yläpuolelle..  sit tuo annetaan olla sen kyhäelmän siin noin viikko tai 2 niin kauan et se hedelmäliha on sellast pehmeet ja irtoo helposti. sit se hedelmäliha poistetaan siit taittamal alaspäin. tämän jälkeen hinkataan tupsun alapinta(leikkauspinta) kynsiharjalla kohtalaisen kovaa et siit lähtee kaikki ylimääränen shaisse poies. seuraavaks otetaan sen tupsun alimpia lehtiä pois vetämällä alaspäin niin paljon et siihen muodostuu runkoo ainaki 2cm (jos mahollista ni mielellään 3cm). sit annetaan tupsukkeen kuivua 2-5 päivää niin et se leikkaus pinta ja pinta josta lehtiä otettu pois on selkeästi kuiva.  sit laitetaan se juurtumaan kaktusmultaan ja se pidetään ihan hieman kosteana seuraavat 2kk sen jälkeen aletaan kasteleen normisti niin et se multa kuivuu välis ja voi istuttaa kunnon puutarha multaan..    näis big_smile

6

olen kuullut että kun vedessä juurruttaa niin se hedelmä liha alkaa tosi helposti mätänemään ja homehduttaa koko kasvin. en ole itse koskaan kokeillut.

7

Minunkin tätini - puutarhuri ammatiltaan - taisi joskus neuvoa että pitäisi istuttaa suoraan multaan ilman mitään vedessä lilluttelua ennen sitä. Tilanne oli se, että meillä oli tuommoinen ananaksen lehtiruusuke vedessä juurtumassa, ja eihän se sitten myöskään juurtunut.

8

saattoi siinä olla juuria koska ne ei tule siitä hedelmälihasta vaan lehtien välistä, eli niitä lehtiä pitää leikata sieltä juuresta melko paljon.

9

mitä?! eikö kenelläkään ole omaa ananiasta josta voisi kertoa? ei kun ole kukaan pitkiin aikoihin kirjoittanut mitään. harmillista.

10

Mulla kasvaa ananas. Just huomasin, et siihen isäntäkasvin viereen on tullu pieni alku.

11

Oon kasvattanu omaa ananastupsua nyt vuoden ja siitä on tulklut todella upea kasvi pitkine lehtineen. Runkoakin on jo tullut vanhojen lehtien kuivattua pois. Kastelen harvoin. Leikkasin lehtiruusukkeen pois ja poistrn muutamia alimpia lehtiä ja pistin kosteaan multaan ja sinne se sit juurtu vuosi sitten.

12 Viimeksi muokannut joonast (03.02.2012 23:17:40)

jumankekka! sad ananas kuoli mystisesti..... ruskistu kolme alinta lehtee ja loppuvihreä kaatu ns irti. harmittaa!!