1

Aihe: Mistä tammen siemeniä?

Hei, olen uusi smurffailija täällä foorumilla.

Olen kiinnostunut bonsaista (siitä asti kun näin ensimmäistä kertaa Karate Kidin) ja nyt kun vihdoin olen saanut metsästettyä kaksi bonsairuukkua kirpparilta ja Anttilasta toisen, eikä muuten ollut helppoa - niin tahtoisin päästä seuraavalle pesälle. Ajattelin kasvattaa tammesta ja kirsikkapuusta bonsait, koska ne ovat ehkä kauneimmat puut minkä tiedän, vaan ovatko ne liian hankalia aloittelijalle? Mistä löydän siemenet/taimet? Olen jo kulkenut kaupoissa ja soitellut, mutta mistään en löydä.

Sitten toinen asia: Onko se "oikea" tai "virallinen" bonsai, jos aloitan kasvattamisen taimesta enkä siemenestä? Koska ymmärtääkseni kaupasta ostettu bonsai ei ole "oikea", vaan joku m-kirjaimella alkava...

Ja kolmas asia: Voinko käydä kaivamasta maasta tammen taimen? Onko se edes laillista? big_smile

~Smurffi

2

Vs: Mistä tammen siemeniä?

Tammen tai kirsikkapuun taimen, voi ostaa melkolailla mistä tahansa isommasta puutarhaliikkeestä/ taimimyymälästä. Tammi voi olla ehkä vähän hankalampi kuin kirsikka. Mutta näitä ei varmaankaan löydy ihan pieninä taimina. Kirsikka ainakin, mitä todennäköisemmin tulee ihan 3-6 vuotiaana puuna.

Siemenestä ei ehkä kannata aloittaa, nopeimmillaankin se on vähintään 5 vuoden projekti. Suosittelen siis taimen tai "valmispuun" eli sen sinun M:llä alkanvan, mallsain ostoa.

Siemenien kerääminen ei ole jokamiehen oikeus, mutta jos yleisestä puistosta käyt tammenterhoja syksyllä maasta keräämässä, ei kukaan tule sinua pieksemään/sakottamaan.
Taimen maasta kaivaminen sitten on vähän sneakympaa hommaa. Jos on oma tai sukulaisen piha ja lupa kaivuutöihin niin siitä vaan.
Ilman lupaa se sitten on laitonta touhua...

Mikä on oikea tai virallinen bonsai? Siinä onkin syvällisempi kysymys. Kai siihen jotain "kriteerejä" on. Minulle riittää jos puu on hienon näköinen.

3

Smurffi kirjoitti:

Sitten toinen asia: Onko se "oikea" tai "virallinen" bonsai, jos aloitan kasvattamisen taimesta enkä siemenestä?
~Smurffi

Minun mielestä sillä ei ole väliä mistä ja miten aloittaa. Lopputulos ratkaisee. Aika harva siemenestä kuitenkaan aloittaa. Ja jos aloittaa niin yleensä se viettää pellolla kasvamassa ensimmäiset vuodet, kuten muutkin taimet. Mallsait on massavalmistettuja "bonsaita" jotka on hyvin nopeasti kasvatettu ja "muotoiltu" bonsaiksi. Tästä syystä niitä ei pidetä yhtä arvostettuina bonsaina kuin vuosikausia muotoillut ja huolella hoidetut bonsait. Mutta mikään ei estä jatkokehittämästä lupaavaa mallsaita paremmaksi. Lopputuloksen ollessa vain lajike saattaa kieliä mallsai alkuperästä.

Kirsikkaa ja Tammea ei taida tähän vuoden aikaan olla myynnissä oikein missään. Keväällä kuten Salo mainitsikin kannattaa marssia taimitarhalle kun ne aukeaa. Nuo ihannepuusi ovat ns. ulkopuita eli ne eivät Suomalaisissa sisätiloissa kovin kauaa elä.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

4

Kiitos että vastasitte näin nopeasti <3

No sitten en voi aloittaa siemenestä kasvattamista koska asun kerrostaloasunnossa enkä välttämättä jää tähän kaupunkiin.

Onko taimesta aloitettu bonsai sitten malsai? Ei niin että halveksuisin malsaita, en vain tahdo päästää itseäni helpolla, sillä haluan tästä harrastuksen, eikä haittaa vaikka tähän menisikin aikaa. Voinko ostaa parivuotiaan taimen ja laittaa sen suoraan bonsairuukkuun ja aloittaa siitä? Vai ensin johonkin syvempään ruukkuun?

Paapise Masa, olin ymmärtänyt että suomalaisia puista (esim tammi) voi yhtä hyvin tehdä bonsain kuin Aasialaista puista? Mistä suomalaisista puista voin tehdä bonsain sitten? Anteeksi, en ymmärrä nyt.

5

Taimesta aloitettu bonsai ei ole mallsai. Mallsai on vain nimitys näille massavalmistetuille bonsaille, joissa yleensä lukee "guaranteed real bonsai". Näitä on monesti kaikissa pienimmissäkin kukkakaupoissa josta tuo kauppakeskusbonsai nimitys tulee.

Luulenpa että et Suomesta sellaista tainta tai bonsaita helpolla löydä jossa ei olisi haastetta useammaksi vuodeksi. Tai jos löydät niin hintalappu on vähintään kolminumeroinen. Muutenkin bonsai on muuttuva taideteos, kun se kasvaa kokoajan.

Laittaisin sen taimen ensiksi isompaan, matalahkoon ruukkuun kehittymään. Tietysti tapauksesta riippuen.

Kaikista puuvartisista voi ainakin periaatteessa tehdä bonsai myös Suomalaisista puista. Tammesta voi tehdä bonsain, mutta sitä täytyy pitää ulkona ympäri vuoden. Hyvä parvekekin käy ulkotilasta, mutta talvisuojaus voi olla haasteellista.

Ihmisillä tuntuu olevan virhekäsitys että bonsai olisi huonekasvi, mutta jos menet esim. Japaniin niin siellä ne bonsait ovat ulkona koko ajan. Lyhyet bonsainäyttelyt voidaan toki järjestää sisätiloissa. Kun bonsai on levinnyt Japanista muihin maanosiin niin mukaan on tullut ns. huonebonsait, joita voi pitää sisällä vaikka ympärivuoden. Huonebonsai on lajikkeeltaan sellainen joka menestyy sisätiloissa esim. fiikus. Huonebonsait ovat yleensä perinteisinä huonekasveinakin tunnetuja lajikkeita.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

6

Hello Smurffi.

Jees, mulla olis niitä kaivattuja tammen taimia smile