1

Aihe: Kiinanjalava semicascade

Tässä kiinanjalava, joka koki radikaalin lyhennyksen pari viikkoa sitten. Jätin siihen vain alimman oksan.
ulmus
Tämä oli sellainen ihan tavallinen kiekura-mallsai. En pidä näistä kiekuroista, tämän ostin siksi, että tarkoitus oli testata talvenkestävyyttä ulkona, jotenkin yliampuvasti suojattuna. Kun nyt olen parantanut sisäpuitteni olosuhteita, otinkin tämän sisään. Menossa on toinen testi: viileää on ollut ulkona jo elokuun lopusta asti, haluan kokeilla uskoisiko jallu että kevät on koittanut, kun laitoin sen loisteputkien alle kasvamaan. Toistaiseksi kaikki ok, mutta kevääseen on vielä matkaa.

Muuta muotoa en tälle keksinyt kuin puolivesiputouksen. Nyt pitäisi päättää, mitä tehdä tuolle tapille. Siinä on uusia silmuja, mutta en usko että sitä voi säästää. Pois sitä ei kaiketi voi suoraan leikata, siitä jäisi iso ruma arpi. Kuoria sen voisi, ja kaventaa osoittamaan joko ylös tai vasemmalle. Ehdotuksia?

2 Viimeksi muokannut Maud (12.10.2009 13:36:33)

Vs: Kiinanjalava semicascade

Tuon kokoiset arvet paranevat erittäin hitaasti, ainakin oman kokemukseni mukaan. Tein vuosia sitten samalainen operaatio samantyyppisellä kiinan jalavalla, ja vasta nyt alkaa haava pikkuhiljaa saada arpikudosta. Sen puun lisäongelma on kyllä että latva ei millään tahdo kasvaa, vaikka pidän kaikki alemmat oksat pieninä. Ylemmäässä kuvassa puu ennen katkaisua, alin oksa jäi, ja siitä tuli uuden puun latva (myöhemmin se kuoli, ja kasvatin uuden latvan, joka siis on nyt se joka ei tahdo kasva). Kaikki muut oksat ovat kasvaneet katkaisun jälken.

http://i233.photobucket.com/albums/ee23/Maudf/HPIM7505c.jpg
Kevät 2007

http://i233.photobucket.com/albums/ee23/Maudf/DSC00211c.jpg
Syksy 2009

3

Piti vielä lisästä että ekassa kuvassa oleva puu on jo kerran lyhennetty, haava + arpi näkyy just ja just yläkuvassa. Se haava tosin umpeutui suht hyvin, asia minkä olin täysin unohtanut kunnes kaivoin tämän kuvan esille.

Opetus: valokuvatkaa puitanne!

4

Joo Maud, vähänhän se näyttää siltä ettei arpi siististi umpeudukaan, ellei latvaa kasvata useamman vuoden. Onko puun etupuoli nykyään sama kuin ylemmässä kuvassa? Sittenhän arpi olisi takana ja sikäli ok. Kuvasta päätellen kumpikin yläoksista kelpaisi mulle latvaksi. Jos siis etupuoli on toinen...

Unohdit antaa ehdotuksen! wink

5

Etupuoli on hieman eri kun tuo. Joten ei se haava koko maailma ole. Ottaa enemmän päähän että tuo latva ei kasva.

Jos puusi olisi minun niin antaisin silmut jotka ovat ylempänä puhkea ja kasvaa. Lyhentäisin tapin tulevaisuudessa suunnilleen siihen kohtaan missä ruskeahko alue on. En oikein usko että kiinan jalava kasva kovin hyvin tuossa puolivesiputos mallissa, joten en vielä ainakaan satsaisi kaiken sen varalle että se onnistuisi. Jos sitten näyttää että oksa kasvaa hyvin noi, niin voihan tapin aina poistaa/tehdä joku taiteellinen jin työ niin että näyttää siltä että iso osa rungosta on myrskyssä revinnyt irti siitä.

6 Viimeksi muokannut JanTam (12.10.2009 22:30:13)

En pidä kiirettä tällä, ehkä. Ainakin annan oksien tulla esiin. Mutta vesiputous ei toimi ainakaan, jos annan yläosan kasvaa. Olen siinä käsityksessä, että ensin on kasvatettava alimmat osat johonkin kuosiin. Tuolle pitäisi nyt saada aikaan alin latvus suoraan puun tyven alle.

Tuo oma puusi, onko sulla visio jostain määrätystä korkeudesta? Entäs jos tuohon vain kasvatat hyvät alaoksat ja pätkäiset latvaoksat lyhyiksi. Eikös siitä tulisi hyvä paksu puu, suhde paksuus/korkeus voisi olla jotain 1/4.

7

Korkeutta siihen ei vältäämättä tarvittaisi huimasti lisää, mutta kun paksuutta (+jonkin verran korkeutta) pitäisi saada. Muuten latva näyttää tapilta tuon paksun rungon huipulla.

8

JanTam kirjoitti:

Kun nyt olen parantanut sisäpuitteni olosuhteita, otinkin tämän sisään. Menossa on toinen testi: viileää on ollut ulkona jo elokuun lopusta asti, haluan kokeilla uskoisiko jallu että kevät on koittanut, kun laitoin sen loisteputkien alle kasvamaan. Toistaiseksi kaikki ok, mutta kevääseen on vielä matkaa.

Onnea yritykselle. Olen yrittänyt muutamaan otteeseen eri taktiikoilla saada Kiinanjalavaa sisällä viihtymään siinä onnistumatta ja olen tullut siihen pisteeseen etten enää yritä... Yleensä nuon mallsai -pöydän valikoimien parhaat yksilöt ovat kiinanjalavia, joten on siinä mielessä olisi kylläkin haluja saada se jollain vippaskonstilla viihtymään. Mutta niinkuin tuolla blogissasikin kirjoitit, semmonen väliinputoaja malli tuo koko Kiinanjalava vähän on.

Ja tuon ehdotuksen kanssa olen samoilla linjoilla Maudin kanssa.

"It is art for art's sake." - S. Holmes

9

Minun kiinanjalavat ovat (kuten varmasti jossain olen kirjoittanut) kesällä ulkona, pari kuukautta talvella kellarissa, ja muuten sisällä keinovalon alla. On toiminut hyvin. Pudottavat joskus melkoisesti lehtiä kun niitä viedään ulos keväällä, mutta lehdet kasvavat nopsaa tahtia takaisin.

10

Ai näinkö, Maud? Eli löysinkö oikean threadin. Kyllä oli minulta mennyt toi sinun tapa ohi vaikka vähän hainkin. Eli ulkona myöhäiseen syksyyn, sitten kellariin 5 asteeseen, maaliskuussa sisään lamppujen alle ja keväällä (1-2 kk kuluttua) ulos? Eli aloitat kasvukauden keinovalolla. Mielenkiintoista.

Tämä mun testi jättää tuon kellarin välistä. Ulmukset voisi viedä ulos sanotaan huhtikuussa, saisivat jonkinlaisen toisen viileän kauden.

Ulmus p. pitäisi kestää melkein meikäläisetkin talvet - ei tarvitse mennä kuin Visbyhyn Gotlantiin, niin siellä on kasvitieteellisessä puutarhassa rungoltaan vajaa 20cm paksu kiinanjalava ihan ulkona. Siis ihan tavallinen nuori puu, ei mikään bonsai. Olisiko ollut jotain 5 metriä korkea. BCI:n sivuilla sanotaan  USDA Hardiness Zone 5B - 10A, eli yli kahdenkymmenen asteen pakkaset pitäisi kestää. Suomalaisten puiden seassa ulkona normaalilla suojauksella ei kuitenkaan mun kokemusten mukaan kestä. Bonsaina kasvatettavat ovat kyllä tuon BCI:n tiedon mukaan jalostusmuunnoksia, jotka kestävät vähemmän. (Pitäisi saada pari pistokasta siitä puusta...)

Toisaalta Floridan korkeudella eivät juurikaan tiputa edes lehtiään talvella, pitävät vain joidenkin viikkojen taukoja kasvussa aina silloin tällöin.

11

No juu, löysithän. Muuotksena vaan että olen pitänyt niitä syksylläkin sisällä n. kuukauden viime vuonna ja tänä vuonna, vaan jotta olisi enemmän puita sisällä (egoisti, en usko että siitä on puulle mitään hyötyä, lähinnä kai päinvastoin, kun tulee lämpimämpi kausi syksyllä). Mutta kesäkausi niin pitkä kun vaan on mahdollista. Pari kevättä ne ovat tosin menneet suoraan ulos, kun on ollut aikainen kevät.

Olen lukenut jostain että bonsaina on sekä sellaisia jotka kestävät ja jotka eivät ollenkaan kestä talvea. Ruotsin bonsai foorumissa kertoi joku harrastaja että oli unohtanut puut ulos, eivätkä ne olleet kestäneet sitä, mutta ellen muista väärin niin pakkasasteita oli siinä tapauksessa enemmän. Mielenkiintoinen tieto tuo Gotlannin  puu, ja siitä pitäisi ehdottomasti saada pistokkaan smile

12

Maud, kun katselen noita omia kahta jalavaani, ja niiden hyvää reagointia sisääntuloon, niin ehkä se vähän kuulostaa vaaralliselta, että niitä nyt panisi talvisäilöön.

Vähän mua kiusaa se, että en löytänyt tuota sun viestiä talvehdittamisesta, vaikka olen hakenut tekstejä sekä puun nimellä että muuten tekstejä sun nimellä. Mitähän muita tapoja meillä on hoitaa kiinanjalavaa onnistuneesti, mitkä on multa menny ohi. Onkohan onnistunutta sisäkasvattajaa? Jolla siis olisi kiinanjalava pysynyt hengissä ja viihtynyt pelkästään sisällä, sanotaan nyt ainakin 3 vuotta.

Pieni päivitys:
ulmus

13

En usko että olen kirjoittanut muuta viestiä kiinanjalavien talvehdittamisesta kun se minkä löysit. Edellisessä viestissä oli muutokset jotka olen tehnyt sen jälkeen kun kirjoitin sen ekan viestin.

Mukavasti olet saanut uutta kasvua!

14

Joo tarkoitin onko muita, sun tapa on jo selvillä. Kaipailen oikeastaan sitä kiinanjalava-threadiä, johon kaikki kasvatuksessa onnistuneet voisivat kirjoittaa. Itsehän en ole onnistunut, mutta olen yrittänyt vain kahdella tapaa, a) täysin sisällä b) täysin ulkona.

En kuvittele turhia nytkään, vaikka toistaiseksi hyvältä näyttääkin. Keväällä sitten tietää vähän paremmin. Täysin sisällä olen saanut kiinanjalavan pysymään hengissä muutaman vuoden.

15

Luulen että ulkona kesällä ja sisällä talvella onnistuu. Ja jos vielä olisi mahdollista siirtää puu edes lyhyeksi ajaksi esim. hieman kylmemmälle ikkunalaudalle (ja ehkä vielä verhon taakse  niin että ikkunasta tuleva kylmä ilma jäisi puun ympärille kauemmin), niin olisi varmasti vielä parempaa. Tästä ei kokemusta, mutta luulen että eräs tuttava hoitaa kiinanjalavat näin. Täytyypä tarkistaa asian hänen kanssa.

16

Täytyy yhtyä tuohon Maudin konstiin, eli ulkona syksyyn, sitten kellariin +5 asteeseen ja maaliskuun aikoihin sisään lamppujen alle ja keväällä ulos...on toiminut oikein hyvin tämä tapa...

“Don’t make your tree look like bonsai, make your bonsai look like tree” - John Naka

17

Ok Mr Grower.

Otin piruuttani yhteyttä Visbyn puutarhaan ja virittelin vähän keskustelua sinne päin. Sen verran pitkälle jo pääsin, että sain kuulla, että jalava on kukkinut muutama vuonna, ja silloin vasta se on saatu tunnistettua U. parvifoliaksi. Eivät ole idättäneet siemeniä vielä, ja puutarhuri kertoi ettei ole varma itävätkö ne. Siemenet eivät ehdi kypsyä joka vuosi.

Positiivisesti siis kuitenkin suhtautui uteluihin. Ehkä joskus poikii jotakin..

18

Maud kirjoitti:

Luulen että ulkona kesällä ja sisällä talvella onnistuu. Ja jos vielä olisi mahdollista siirtää puu edes lyhyeksi ajaksi esim. hieman kylmemmälle ikkunalaudalle (ja ehkä vielä verhon taakse  niin että ikkunasta tuleva kylmä ilma jäisi puun ympärille kauemmin), niin olisi varmasti vielä parempaa. Tästä ei kokemusta, mutta luulen että eräs tuttava hoitaa kiinanjalavat näin. Täytyypä tarkistaa asian hänen kanssa.

No ei se tuttava hoitanut kiinan jalavat ollenkaan näin, vaan aivan samalla tavalla kun minä. Eli kesällä ulkona, syksyllä kylmään ja keväällä vähäksi ajaksi sisään ennen kun puut siirretään ulos.

19

Hankin vastikää itselleni kiinanjalavan ja pohdiskelen miten toteuttaa kerrostaloasunnossa sen lepokausi. Toki nythän vasta alkaa olemaan kasvukausi aluillaan ja tiedä vaikka onnistuisin raukan murhaamaan ennen ensi talvea. Mutta onko kellään loistavia ideoita kiinanjalavan talvettamiseen tälläisissä olosuhteissa? Onnistuisikohan esimerkiksi kasvin laittaminen ikkunoiden väliin? Onko kukaan kokeillut? Tai tiedä tuota mahtuuko se edes sinne. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan! Kiitos.

20

Parvekkeelle voi laittaa, tai jos taloyhtiössä on viileä kellari niin sinne smile

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

- Kiinalainen sananlasku

21

Kyllä täältä viileä kellari löytyy, mutta valoa siellä ei ole. Selviääköhän se pimeässä sitten? Parveke on kai siitä huono kun ei kai ne pakkasta sentään kestä?

22

marsu kirjoitti:

Kyllä täältä viileä kellari löytyy, mutta valoa siellä ei ole. Selviääköhän se pimeässä sitten? Parveke on kai siitä huono kun ei kai ne pakkasta sentään kestä?

Jos tila on tarpeeksi viileä, muutaman asteen plussan puolella, ei valoa tarvita. Jos kiinanjalava yrittää kasvaa, se tarvitsee valoa. Parvekkeella pakkasessa kuolevat. On pitänyt kokeilla sekin. Ulkona hangessa ovat minulla kuolleet myös. Maudilla on tässä threadissä hyvät talvehditusohjeet.

Itselläni on nyt ollut tämän talven nuo sisäkasvatuksessa. Yllättävän hyvin ovat pärjänneet. Tosin vasta yksi talvi alkaa olla voiton puolella. Sisällä jos talvehdittaa, tarvitaan lisävaloa ja ilmankosteutta.

23

Päivitelläänpä vähän. Nypin aika paljon lehtiä pois kiinanjalavasta, jotta pääsin näkemään mitä sille kuuluu, ja rouhimaan puuta pois takaa isosta leikkauskohdasta. Neuvoissahan on parasta se, että niitä ei tarvitse noudattaa, mutta ihan hyvältä vaikuttaa nyt se, että jätin tuon tapin puuhun. Siitä tuli kuitenkin ihan hauska runko. Oikealle puolelle kaipaisin vielä paria oksaa latvan ja alaoksan välille.
Aikaa mennyt ekasta kuvasta viitisen kuukautta.
jallu

24

Sori vähän kesti, kun joutui istuttamaan jalavan uusiksi ennen kuvaamista. Oli mennyt talven aikana niin pahan näköiseksi sisällä, kalkkikarstaa, sinilevää yms. riesaa. Mitenköhän sinilevistä pääsisi eroon?

semijallu

Värit on aika villit tuossa kuvassa, koska ulkopöyrän päällä on kirkkaanpunainen kerniliina, ja se heijastelee sieltä täältä.