1

Aihe: chilien kasvatus

innostuin kasvattamaan chilejä, kun veljeni teki kerran yhden kokeilun. ostin kaupasta kasvisosastolta ihan normi chilejä, jotka tarkoitettiin syötäväksi ja laitoin ne multaan n. 0.5 cm syvyyteen ja kastelin joka päivä että multa pysyy kosteana. Näin chilit alkoivat kasvaa pikkuhiljaa akvaariossa. En käytä mitään erikoista lamppua, vaan sellaista lamppua millä akvaario valaistiin kun siinä oli kaloja vielä joskus. Olen kyllä ajatellut ostaa siihen kunnon kasvilampun, että ne eivät kasvaisi vain pituutta.

Sitten kun chilini kasvavat tarpeeksi pitkiksi, vielä ne ovat kovin pieniä versoja, niin alan niitä leikkailemaan niin että niistä tulee pieniä pensaita. Sitä en tiedä tuleeko niihin koskaan mitään kukkaa tai hedelmän alkua. Veljelläni kissat söivät kasvit kun ne alkoivat jo näyttää pensailta.

Onko täällä muita jotka ovat/aikovat kasvattaa chili pensaita?

Älä ota elämää turhan vakavasti - et kuitenkaan selviä siitä hengissä.

2

Vs: chilien kasvatus

Mulla on tos 6puskaa 3eri lajia.

3

Mullon 3 tainta punasta ja kolme tainta oranssia, enempää en niistä lajeista tiedä.

4

Mulla on useita chilin alkuja kasvamassa, sekä kaupan chilistä että kaverin kasvattamasta peräisin olevasta. Punaisia ne kaikki tulee olemaan, tulisuutta en osaa arvioida. Kyl tää mun kaveri on saanut hedelmiä aikaiseksi omissaan, mäkin toivoisin saavani. Pensaiksi asti aion chilini kasvattaa, ehkä kokeilen bonsaitakin jostain - kunhan nyt ensin näen että miten noi kasvaa.

Tässä vielä yks linkkivinkki: http://www.thechileman.org/

Hortonomi (AMK) ja orkideaharrastaja, joka on palailemassa bonsaiden pariin vuosien tauon jälkeen.

5

http://www.saunalahti.fi/thietavu/ tuos on yks hyvä linkki chileistä.

6

Joo pakkosanoa sivustolta löyty paljon tarpeellista tietoa. Jos noi taimet nyt vain jaksaisivat kasvaa tarpeeksia että pääsee touhuamaan niiden kanssa..

7

Mitä mä oon lukenu, ni chilit kasvaa puussa?

8

Miltäs se maistuu?

9

Aluksi paprikainen sitten miedohkoa poltetta. Söin vain yhden pienen. Sisällä oli noin 8 siementä jotka laitoin kuivumaan. Ei ole kyllä paras mahdollinen ruokachili koska noi "hedelmät" ovat kovin pieniä. 1-1,5cm leveitä palloja.

10 Viimeksi muokannut spudroileva kasvattja (28.07.2012 10:49:23)

joonast,intoa ois noihin siemeniin, mutta mites se maksu ku ei oo mitään korttia ? chilbonsai kyllä kiinostais smile

sitten joonast jos sattuis oleen ylimääräsii bonsai ruukkuja niin voisin ostaa  postiennakolla + jokunen siemen kaupan tekijäiseksi...

11 Viimeksi muokannut joonast (28.07.2012 18:29:46)

eikä arvatenkaa tilisiirtoa? bonchin siemenii voin lähettää vaik ilmaseks jos pistät hyvän kiertämään, ookkonää kans psk-kpnnst puromutkan tapaan? www.raisiobonsai.fi voit tilata sopivan ruukun puullesi aluksi tai huutonetistä, suosi suomalaista alottelijana.

12

joonast kirjoitti:

psk-kpnnst

Uusi käsite minulle, alkuosan luulen ymmärtäväni, mutta mitä loppuosa meinaa?

13

Kaupunnii (kaupunki), lähti vissii liikkeelle siitä legendaarisesta sprei-maalauksesta joka on jonku siwan lähel tjsp vieläkin. Puromutkahan vois tietää.

14

Jaa paska kaupunki? Ja meinaa Oulua? Sen täytyy olla Kauko Röyhkän peruja.

15

Joonast, nää sun C. Annuum chilit lähti kyllä melkosen ärhäkkäästi itämään. Pari päivää vasta ollu ja yhden yön aikana puskenut jo tuollaisen ylös! smile

http://blackbyte.pictures.fi/kuvat/Kasvit/Chilit/Capsicum+Annuum/IMG_2073.jpg/_smaller.jpg

~Colrath Furiae~
BLACKBYTE

16 Viimeksi muokannut joonast (30.07.2012 14:10:06)

JanTam se meinaapi suoraan paska kaupunnii koska siin lukee: "paska kaupunni" :-D

severi7 se että annoin spudroileva kasvttjalle ilmaseks n.15 siementä ei meinaa sitä että jaan niitä ilmaiseksi täällä.
otan maksun kyllä sitä mukaan mitä voit maksaa mun pankkitilille ihan omatunnon mukaan, eli ei juuri mitään ku postimerkki ja se vaiva että kävin lähettää kirjeen postis.

Coltrah nyt näyttää aika hyvältä, vaikka osa siemenistä on 3-0v!! En ole vielä idätellyt siemeniä jotka sain vaihdossa, kiitos vielä kovasti.

Ps. kun itse kerää sadosta siemeniä niin kantsii antaa kuivahtaa ennen säilömistä n 1-2pv.

17

Joonast, ei mittään! smile Niiden fikuksien osalta voin sanoo, että niissä on sitten todella pitkä itämisaika (ilman lämpömattoa/valoja), itsellä meni 3vk ennen kun ne rupes itämään ja alkukasvu on erittäin hidasta myös.

Chilit mitä lähetit niin näyttävät kasvavan erittäin voimakkaasti ja jokainen siemen lähti itämään. smile

Voin näitä chilejä myydä jos joku haluaa kunhan idätyspurkit ovat kasvaneet kunnolla täyteen juuria.
Tossa kasvaa myös Ficus Religiosaa ja kiinanjalavaa (helkkarin paljon näitä) jos on kiinnostusta.

~Colrath Furiae~
BLACKBYTE

18

severi7 kirjoitti:

Eei niita chileja vaan elikka puhelin numero: +358 408772336 otas yhteytta, ei kiire kunhan seuraavaksi viikoksi viimeistaan saisin. smile

Laitoin sulle Severi meiliä forumien kautta.

~Colrath Furiae~
BLACKBYTE

19

Vastasin jo eilen ja odottelen uutta meiliä...

20

Jeah vastasin!

~Colrath Furiae~
BLACKBYTE

21 Viimeksi muokannut severi7 (13.08.2012 20:43:18)

Harmi että meni mun viesti roskaposteihin mutta juuh odottelen vaastausta. smile